E-HANDELNS UTVECKLING

Fortsatt stort sug efter mathandel på nätet

Frukt och grönt på ICA Maxi i Sollentuna. Arkivbild. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Ekonomi (TT)

Ica-gruppen tror på en fortsatt hög nivå för e-handeln – även nu när pandemins restriktioner har släppts.

I samband med delårsrapporten för tredje kvartalet ser vd:n Per Strömberg på tillförsikt på e-handeln.

"Onlineandelen av försäljningen, som ökade snabbt under pandemin, har legat kvar på en högre nivå än före pandemin. Vi är övertygade om att den kommer att växa ytterligare, även om tillväxten de närmaste månaderna kommer att vara lägre givet mycket utmanande jämförelsetal", skriver han.

Onlineförsäljningen för den svenska delen minskade med 0,8 procent under vilket enligt företaget hänger samman till stor del med att matkasseförsäljningen var låg i juli.

"Jämfört med tredje kvartalet 2019 har onlineförsäljningen ökat med 122,5 procent", skriver företaget.

Den allt högre inflationen avspeglas nu även på matpriserna.

"Efter en period med negativ matprisinflation är den åter, som väntat, positiv från och med augusti och även för hela kvartalet", skriver Per Strömberg.

Vinsten före skatt uppgick nu till 1,7 miljarder kronor för tredje kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 1,5 miljarder kronor motsvarande period 2020.

Omsättningen uppgick till 32 miljarder kronor, jämfört med 31,4 miljarder kronor ett år tidigare.