Lågprisjättarna laddar för Ukrainacomeback
Europeiska lågprisflygbolag som Ryanair gör sig redo för en återkomst till Ukraina om försöken att uppnå fred ger resultat. Ett bolag drar paralleller till när Berlinmuren föll och hur reseintresset ökade då.
Financial Times har gjort en genomgång med flera större aktörer inom flygindustrin hur de ser på möjligheterna att öppna flygförbindelser till och från Ukraina om parterna skulle nå ett fredsavtal.
Ungerska Wizz Air uppger att man avser att ha 15 flygplan på plats inom två år efter en överenskommelse, medan Ryanair är ännu mera offensivt och lovar att vara på plats inom två veckor.
– Det är bara en fråga om när det är säkert igen att flyga, säger Eddie Wilson, vd för flygbolagsdelen av Ryanairkoncernen.
Kriget har lett till att civilflyget är helt stoppat i Ukraina. Men 2021, året innan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion, flög 10,8 miljoner passagerare till landet. Vd:n för Wizz Air, József Váradi, lyfter i en intervju med Financial Times att en nyöppning skulle vara ”en betydande möjlighet för oss”.
Förutom en våg av ukrainska medborgare som vill ta sig tillbaka igen och omfattande flygtrafik i anslutning till återuppbyggnaden av landet, ser József Váradi ytterligare en potentiell grupp Ukrainaresenärer, så kallad "katastrofturism". Detta ibland kontroversiella fenomen omfattar resenärer som besöker områden eller länder som plågats av exempelvis naturkatastrofer eller krig.
– När Berlinmuren föll kom det miljontals människor för att se detta, säger József Váradi.
Brittiska Easyjet, som inte tidigare flugit till Ukraina, undersöker också möjligheter att etablera flygrutter till landet som vd:n Kenton Jarvis beskriver som ”Europas största byggprojekt”.