BROTTEN MOT FÖRETAGEN
Håkans firmakort länsades – sen halverades företagets omsättning: ”Fattade ingenting”
Mathantverkaren Håkan Bjernhagens annonskonto på Facebook blev kapat – och hela företagskrediten på 50 000 kronor försvann. ”Nu ligger försäljningen cirka 50 procent lägre än förra året”, säger han till TN.
Bedrägerier – exempelvis falska fakturor, identitetskapning eller andra försök att lura till sig pengar eller resurser, har blivit vardag för många företag.
En av de som drabbats är Håkan Bjernhagen, som driver Sörgården Måla, en mathantverkare som kokar delikatesser som säljs både på gårdsbutiken vid Hjälmarens strand utanför Arboga och på nätet. Företaget har specialiserat sig på bland annat marmelader, såser, senap och gourmetknäcke.
– Jag hade tidigare ett hundratal återförsäljare men nu har jag gått över i princip helt till e-handel då det är lättare att ha koll och jag får bättre marginaler.
”Hela min kredit på 50 000 kronor var borta”.
Under förra året utsattes han för en kapning där hela firmakortet länsades.
– Jag upptäckte det när jag var på Snabbgrossen för att handla. Då funkade inte mitt firmakort och jag fattade ingenting.
– Och sen gick det någon dag så råkade jag ut för samma sak igen när jag skulle betala med firmakortet. Jag trodde att det var något tillfälligt fel först. Men sen när jag kom hem så insåg jag att hela min kredit på 50 000 kronor var borta och jag hade bara 20 kronor tillgängligt.
Det som hänt var att någon lyckats kapa företagets annonskonto på Facebook och lagt upp falska annonser.
– Jag lyckades se en annons för typ jeans som de hade lagt upp med en budget på över 30 000 kronor per dag. Då försvann ju min kredit på firmakortet rätt snabbt.
– Först blev jag väldigt orolig och sen så spärrade jag mitt firmakort och kontaktade banken, Facebook och polisen.
Efter en stund betalade Facebook tillbaka pengarna.
– Jag funderar på hur de har kommit åt mitt konto då jag har svårt att se att jag skulle ha gjort något fel. Jag har hållit på med datorer och IT sen Pc:n kom på 80-talet och har gjort mina fel tidigt. Jag kan bara se att de kommit in via Facebook på något sätt.
”Försäljningen ligger cirka 50 procent lägre än förra året”.
Han berättar att han brukar lägga mellan 500 och 1000 kronor på Facebook-annonsering varje dag.
– Jag har kört med det här under ungefär fyra år och har väl annonserat för drygt 100 000 kronor om året.
– Det har varit bra för e-handeln och för mig har det varit viktigt att satsa mer på annonseringen inför julen.
Eftersom hans konto numera är spärrat så kan han inte heller logga in och har därmed inga möjligheter att få kontakt med Meta.
– Nu när jag inte kan logga in på Facebook så kan jag inte annonsera längre.
– Det här hände förra hösten och resulterade i att min julförsäljning blev cirka 50 procent lägre än planerat och den utvecklingen har fortsatt under 2025, där försäljningen ligger cirka 50 procent lägre än förra året.