TULLKRIGET

Target varnar för effekterna av tullar

Den amerikanska butikskedjan Target tror försäljningen minskar i år och hänvisar till effekter av Trumpregeringens tullar och politiska kampanj mot inkludering och mångfald. Arkivbild Bild: Marta Lavandier AP/TT

Den amerikanska detaljhandelskedjan Target sänker sin försäljningsprognos för efter oväntat svaga kvartalssiffror. Nettoförsäljningen väntas nu minska med några procent i år.

Tidigare låg prognosen på plus cirka 1 procent.

Targets vd Brian Cornell pekar på en rad faktorer som trycker ned konsumtionen i USA, däribland minskad konsumentförtroende och osäkerheten kring effekter av Trumpregeringens tullar.

En annan faktor som kan förklara bakslaget är att kunder reagerar negativt på Trumpregeringens kampanj mot mångfald och inkludering i USA – som pressat Target att stryka en rad mångfaldsmål i sin egen personalpolitik.

Förra veckan varnade konkurrenten Walmart för prishöjningar till följd av högre inköpspriser till följd av Trumpregeringens tullar. Detta fick USA:s president Donald Trump att gå i taket och säga till Walmart att "tugga i sig tullarna" i stället för att vältra över kostnaden på kunder.