KRIGET I UKRAINA

"Krig i dag är 90 procent propaganda"

Desinformation har alltid använts i krig, men har i dagens läge utvecklats till ett betydligt starkare vapen. Arkivbild. Bild: Alexei Nikolsky/Kremlin Pool Photo via AP/TT

Ukrainakrisen (TT)

Det ryska angreppet mot Ukraina sker inte bara med soldater och robotar – parallellt pågår ett informationskrig av rang.

Propaganda är ett starkare vapen än någonsin tidigare. Framöver kommer de ryska "trollen" att jobba övertid, enligt en Rysslandsexpert.

– För hundra år sedan var krig 90 procent strider och 10 procent propaganda. I dag är krig 90 procent propaganda och 10 procent stridande, säger Oscar Jonsson, Rysslandsexpert och forskare vid Försvarshögskolan.

Citatet härrör från en rysk militärstrateg.

– Jag tycker att det fångar väldigt mycket, säger han.

Propagandan har stor betydelse för Rysslands krigföring, enligt Oscar Jonsson. Ända sedan landet olagligen annekterade Krimhalvön 2014 och inledde de militära angreppen mot Ukraina har den ryska staten bedrivit en ihärdig desinformationskampanj, med huvudsyftet att påverka den allmänna opinionen.

"Klumpigt regisserad"

Under vinterns krigsförberedelser har Ukraina bland annat påståtts bomba en förskola, fejkade videor har visat "evakueringar" från östra Ukraina och Putin har hävdat att det pågår ett folkmord på ryssar i Donbass.

– Skillnaden nu (jämfört med 2014) är att man förlitar sig mer på styrkeöverlägsenhet rent militärt än på förnekelse och otydlighet. Förevändningen för kriget har varit ganska klumpigt och hafsigt regisserad. Känslan är att det var mer uttänkt och mer skicklig dramaturgi 2014, säger Oscar Jonsson.

Den här gången kommer Ryssland inte att kunna övertyga många i väst om att saker otvetydigt gått till så som man påstår, tror han.

– Det görs en ansats för att försöka få fram den ryska ledningens bild om att det pågår ett folkmord i Donbass, att Ukraina är på väg att skaffa kärnvapen eller återta Krim. Men de här rättfärdigandena är främst riktade inåt landet, för att övertyga den egna befolkningen, säger Jonsson.

Har sått tvivel

Den ryska desinformationen har ibland nått en närmast komisk nivå i sina desperata påhitt, enligt den EU-finansierade arbetsgruppen East Stratcom Task Force, som sedan 2015 har i uppdrag att kartlägga rysk desinformation. Men även oskicklig propaganda kan vara lömsk och skadlig, konstaterar organet.

TT: Den ryska propagandan beskrivs som delvis klumpig och lätt att genomskåda – hur farlig är den?

– Den är inte så farlig i det skeende vi är just nu, men om vi tittar under de senaste månaderna så har man ju fått ledande bedömare i väst att tvivla på vad Ryssland vill göra. "Titta de säger att de vill förhandla", "titta de drar sig tillbaka", "Putin har sagt att han inte kommer att invadera", säger Oscar Jonsson.

– Man har framgångsrikt sått tvivel i hur man ska bedöma hotet om invasion.

"Kommer jobba övertid"

Desinformation har alltid använts i krig, men har i dagens läge utvecklats till ett betydligt starkare vapen. Inte minst kopplat till sociala medier och de algoritmer som styr där.

Ett färskt exempel är de falska ryktena om att Sverige var i krig med Ryssland som spreds via Tiktok direkt till barn i slutet av förra året.

– Möjligheten att påverka människor direkt är mycket starkare i dag än för 50 år sedan, när man huvudsakligen fick sin information genom tryckta nyheter och tv-sändningar där man också hade tid att göra ordentliga kvalitetskontroller.

Framåt kan vi vänta oss en upptrappning av den ryska desinformationen, tror Oscar Jonsson.

– Den beryktade ryska trollfabriken har tusentals anställda med uppdraget att påverka. Precis som de ryska väpnade styrkorna kommer de att jobba mycket övertid framöver.

Statsminister Magdalena Andersson varnade på torsdagen för desinformation mot Sverige.

– I det här läget är jag mindre orolig för desinformationen än allt det andra som försiggår, även om den är en viktig del i det vi ser. Jag har svårt att se att det storskaligt kommer att påverka hur vi i Sverige förstår, ser och läser det här. Men Ryssland kommer definitivt att fortsätta att försöka, säger Oscar Jonsson.

Anja Haglund/TT

Fakta

Sedan 2014 har den ryska staten drivit en samordnad desinformationskampanj om konflikten mellan Ryssland och Ukraina.

Kampanjen uppges vara riktad mot den ryska befolkningen, Rysslands grannländer, EU och resten av världen, och huvudsyftet är att påverka den allmänna opinionen.

Med hjälp av statskontrollerade och Kremlvänliga medier har de ryska myndigheterna försökt svärta ner Ukraina och få landet att framstå som ett hot mot den globala säkerheten.

Samtidigt har de angripit det internationella samfundet för att det stöder Ukrainas suveränitet.

Den ryska kampanjen har också framställt EU och Nato som hot mot Rysslands säkerhetsintressen.

Källa. Europeiska kommissionen

Fakta

Tidigt på morgonen torsdagen den 24 februari inledde Ryssland invasionen av Ukraina.

I ett tv-sänt tal strax före klockan 04, svensk tid, samma natt meddelade Rysslands president Vladimir Putin att en militär insats inletts.

Putin uppmanade Ukraina att lägga ned sina vapen och varnade andra länder från att blanda sig i. Annars väntar "konsekvenser som man aldrig tidigare skådat".

Enligt flera internationella nyhetsbyråer har ryska marktrupper gått in i Ukraina från såväl Ryssland som Belarus.

Världens ledare fördömer invasionen.