REGELKRÅNGLET

”Vansinne att inte avreglera nattågen”

Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Numera kan man ta nattåget från Stockholm till Berlin i ett kör, men resan är allt annat är snabb och smidig. Redan nu borde Sverige verka för att avskaffa dåraktiga politiska hinder och avreglera nattågen, skriver Arvid Åhlund i en krönika i Expressen.

Resan med nattåget från Stockholm till Berlin, via Danmark, kantas av flertalet krångliga aspekter. Loket måste bytas ut i Malmö och sen igen vid den tysk-danska gränsen, på grund av att både tekniken och politiken skiljer sig mellan länderna. Signalsystemet ser dessutom olika ut i och likaså momsen i restaurangvagnen.

Samtidigt ökar tågets popularitet, framförallt tack vare den gröna omställningen. Tyskland har tagit initiativ till ett nytt tågnät mellan 13 europeiska huvudstäder eftersom resor. Likaväl lanseras privata initiativ över hela Europa. Med anledning av detta finns det goda skäl att avreglera nattågen, menar krönikören.

”Och viktigast av allt: höj priset på koldioxidutsläppen så att flyget bär sina kostnader. Att subventionera flygresor och i praktiken straffbeskatta tåget samtidigt som man berömmer sig av att ställa om av klimatskäl är rent vansinne”, skriver Arvid Åhlund.

Expressen: ”Inför ett gemensamt bokningssystem och slopa momsen på biljetterna.”