FRAMTIDENS TRANSPORTER

Handelskammare: Historien visar att inte bara elsparkcyklar ifrågasatts

Bild: Christine Olsson

Ny transportteknik i stadsmiljön har oftast mötts med skepsis eller av rent motstånd, skriver Andreas Hatzigeorgiou, Stockholms Handelskammare, på DN Debatt.

Han nämner hästomnibussen år 1835, motorbussen på Drottninggatan i Stockholm 1899 och tunnelbanebygget 1941 som exempel.

”Hur öppna vi är och hur väl vi tar till oss ny teknik speglar en stads och ett lands förändringsbenägenhet och innovationskraft. Elsparkcyklarna är ett fenomen som rör upp starka känslor. I takt med att människor återfår sin rörelse­frihet efter pandemin ökar antalet elsparkcykelresenärer och så även ilskan mot dem. Det är inte ovanligt att elsparkcyklar vandaliseras eller förstörs”, skriver Andreas Hatzigeorgiou.

Han menar att den centrala frågan nu är om politiker i allt fler städer gör rätt i att förbjuda elsparkcyklar. Går det istället att utforma regleringar på ett sätt som inte stävjer innovation och gynnsam transformation, skriver Andreas Hatzigeorgiou på DN Debatt.

”Historien visar att inte bara elsparkcyklar ifrågasatts”