Urspårat malmtåg dyr olycka för LKAB

Ett av LKAB:s malmtåg har spårat ur utanför Gällivare. Bild: LKAB

Olyckor (TT)

Ett malmtåg från LKAB har spårat ur strax norr om Gällivare.

All person- och godstrafik påverkas mellan Luleå och Narvik, troligtvis i minst en vecka.

– Det är otroligt olyckligt, säger norska transportkoncernen Vys trafikchef Roger Norman.

Totalt rör det sig om 38 godsvagnar som spårade ur mellan Sikträsk och Lina älv tidigt på söndagsmorgonen. Föraren är oskadd, men de materiella konsekvenserna är omfattande.

Platsen ligger långt från närmaste bilväg och terrängen är svårtillgänglig, enligt Jan Lundgren, logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik.

– Du måste fram med stora maskiner för att kunna röja undan och reparera banan, säger han till TT.

Urspårningen väntas orsaka ett långvarigt stopp på sträckan Gällivare–Kiruna. Trafiken väntas inte kunna rulla som vanligt förrän tidigast den 12 november, enligt LKAB:s första prognos.

– Håller det så är väl alla glada. Men som sagt, det är oländig terräng och dessutom är det vinter. Så det är stor risk att det blir längre än så.

Tre miljoner i timmen

Inom ett år har LKAB drabbats av liknande olyckor vid fyra tillfällen, enligt Lundgren. Händelser av det här slaget medför stora kostnader för det statligt ägda gruvbolaget.

– Måste vi ersätta de 38 vagnarna vi har gått av med så är det en smäll på närmare 50 miljoner kronor bara i materiella skador.

Lägg därtill kostnaderna för medföljande leveransproblem.

– Det här tåget var på väg till Narvik. Vi har båtar som ligger där och väntar på produkterna. Där drabbas vi av förseningsavgifter. Vi försöker planera om så att vi kan täcka upp med produktionen vi har i Kiruna och Svappavaara så gått det går.

Vidare framhåller Lundgren att det kan ta en dryg månad, efter att trafiken är i gång igen, innan LKAB är i kapp med leveranserna.

– Vi har inte så mycket kapacitet att köra i kapp på bandelen mellan Gällivare och Kiruna. Det är få mötesmöjligheter för våra långa malmtåg.

En störning som leder till ett leveransbortfall till kund beräknas kosta runt tre miljoner kronor i timmen för bolaget.

– Tänk då ett stopp på flera dygn. Det är stora pengar.

Persontrafiken påverkas

Men problemet lär inte påverka gruvbolaget i någon större omfattning, säger Magnus Eriksson som är adjungerad professor i gruvnäring vid Luleå tekniska universitet.

– Det är klart att det är en stor grej och att det blir bökigt. Men i övrigt är det marginellt.

LKAB:s tågtransporter av bland annat olja och cement kommer under stoppet att ersättas med lastbilar.

Norska Vy driver persontrafiken på banan. Enligt bolaget handlar det om fyra avgångar med nattåg, från Stockholm och Umeå till Narvik i Norge. Dessutom trafikeras banan av flera dagtåg på vardagar.

Trafikchefen Roger Norman konstaterar att trafikstoppet kommer olägligt.

– Det är mitt i säsongen med många lov, säger han. Vy sätter in ersättningsbussar.

Jesper Karlsson/TT

Grim Berglund/TT

Tåget har spårat ur i oländig terräng. Bild: LKAB