DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Undersökning: Kvinnorna planerar att strama åt mest

Matilda Adelborg, presschef på Bring. Bild: Oscar Franzen

Kvinnorna planerar de största åtstramningarna av sin shopping i en orolig ekonomi, framgår av en ny undersökning.

En undersökning som genomförts på uppdrag av Bring tar tempen på hur svenskarna resonerar kring sina shoppingvanor i en orolig ekonomi. Undersökningen visar att nästan hälften, 46 procent, kommer att reducera sina inköp lite när utgifterna ökar.

Kvinnorna planerar de största åtstramningarna.

– Att vi kommer se över vår konsumtion framöver är helt naturligt. Månadskostnaden har gått upp ganska kraftigt i de flesta hushåll – både sett till elpriser, matpriser och eventuella räntekostnader på bostadslån. I kombination med en hög inflationstakt är det en pressad situation där många hushåll kommer behöva se över sin konsumtion och prioritera. Det är rimligt att anta att de nätbutiker som har bra rabatter kommer locka till sig många konsumenter i julhandeln, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring, i ett uttalande.

Pressmeddelande: Ny undersökning: så tänker svenskarna om sin konsumtion i en orolig ekonomi