NÄRINGSFRIHETEN

Så vill staten ta över gotlandstrafiken

Trafikverket utreder just nu möjligheten att helt förstatliga färjetrafiken till och från Gotland. Men branschen är kritisk. ”Förstatligande gör att företag slås ut”, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Bild: Olof Segerberg/Destination Gotland

Under ett normalår tar runt 1,8 miljoner människor färjan mellan Gotland och fastlandet. Sedan många år tillbaka har Destination Gotland drivit trafiken mellan fastlandet och ön.

– Vi har bland annat sett en fördubbling av antalet resande sedan 80-talet och vi har lyckats minska restiden mellan fastlandet och Gotland med upp till tre timmar sedan 2003, säger Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland.

Han menar att goda kommunikationer med fastlandet är avgörande för Gotlands utveckling.

– Sjövägen är ju gotlänningarnas landsväg och en fortsatt utvecklad trafik kommer att vara avgörande för Gotlands tillväxt. Bland annat är det avgörande för näringslivet som kräver ” just-in-timeleveranser”.

Inför att den nuvarande avtalsperioden löper ut 2027 har Trafikverket fått i uppdrag av regeringen att analysera alternativa modeller för den framtida färjetrafiken. Bland annat utreds möjligheterna att förstatliga Gotlandstrafiken. Istället för att handla upp trafiken via upphandlingar från fristående rederier, som Destination Gotland, kan staten helt ta över färjeförbindelserna mellan fastlandet och Gotland.

Enligt Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, visar Trafikverkets förstudie till utredningen att det finns ett allt för stort fokus på att minska statens kostnader för Gotlandstrafiken.

– Det samlade värdet för samhället av goda kommunikationer mellan Gotland och fastlandet måste stå i centrum när framtidens trafik utformas. Det är avgörande för jobb, välfärd och för kontakten med omvärlden. Gotland och det gotländska näringslivet behöver komma ännu närmare fastlandet –inte längre bort.

Han menar att det kan komma att påverka färjetrafikens möjlighet att nå de klimat- och transportpolitiska målen.

– Upphandlingar konkurrensutsätter företagen vilket driver på ambitioner om att förbättra, kundanpassa, effektivisera och teknikutveckla. Gröna upphandlingar bidrar till ökad hållbarhet som incitament till utvecklingen av hållbara transporter. Det finns en alldeles för stor risk att klimatambitionerna sänks om marknaden stängs.

Han lyfter fram hur andra delar av transportsektorn lyckats ställa om genom gröna upphandlingar. I dag kör 85 procent av alla bussar i Sverige på förnyelsebara drivmedel och resten på el vilket visar att det är möjligt för transportsektorn att ställa om, menar han.

– Bussarna upphandlas regionalt genom gröna upphandlingar. Det är bara ett av många exempel på att marknaden och leverantörerna bidrar till snabbare och bättre lösningar. Förstatligande gör att företag slås ut.

Enligt Christer Bruzelius kommer Gotlandstrafiken att vara klimatneutral 2045.

– Enligt vår klimatfärdplan kommer vi att till en början minska utsläppen med 70 procent till 2030, där 2010 är referensår. 2045 ska Gotlandstrafiken vara helt klimatneutral. Bland annat handlar det om miljardsatsningar i den senaste generationen LNG-fartyg som drivs med naturgas och biogas. Dessutom kommer vi framöver att planera för innovativa lösningar som vätgas, elektrifiering och hybridfartyg.

Han menar att ett förstatligande av trafiken skulle hämma investeringsviljan i klimatomställningen och försena den omställning som krävs för att nå Sveriges ambitiösa klimatmål.

– Det finns inget som talar för att ett förstatligande av trafiken skulle leda till några förbättringar, varken för Gotland eller för den viktiga klimatomställning som pågår.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth skriver i ett mejl till TN att det är viktigt att titta på olika alternativ för Gotlandstrafiken framöver.

"Av den anledningen har Trafikverket fått i uppgift att titta på fyra olika modeller, där ett av dem är ett statligt alternativ. När motsvarande uppdrag gavs av den dåvarande alliansregeringen 2012 fanns också ett statligt alternativ med. Jag tycker att det är självklart att vi prövar hur vi använder skattebetalarnas pengar mest effektivt”.