Så skapades Sveriges bästa stadskärna

Genrebild. Bild: Björn Lindgren/TT

Helsingborg har lyckats att behålla butiker i stadskärnan. För DI berättar Hanna Candell, vd för Helsingborg City, hur man gick tillväga.

Tidigare i år utsågs Helsingborg till årets stadskärna av organisationen Svenska stadskärnor. Under de senaste åren har staden och fastighetsägare investerat 7,2 miljarder i stadsutvecklingsprojekt. Hanna Candell, vd för Helsingborg City, berättar för Di att en ny paradgata, hotell och kongresscentrum har gett en boost och resulterat i fler kontorsplatser och fler boenden.

– Självklart förstår man att affärskedjorna i dag måste se över sin affärsmodell och fundera över hur de ska vara etablerade i externhandel, stadskärnor och e-handel. Tidigare har man gjort copy-paste på alla marknader. Det funkar inte längre. Jag ser framtiden i Helsingborgs city med ett unikt och nischat utbud snarare än att det är samma butiker som överallt annars, säger Hanna Candell till tidningen.

Di: Hon skapade Sveriges bästa stadskärna