DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Rekordmånga butikslokaler ekar tomma

Färre och färre vill hyra butikslokaler i Sverige. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi (TT)

Efterfrågan på butikslokaler i Sverige har sjunkit konstant sedan september förra året. Och den avvaktande stämningen på marknaden har accelererat under hösten.

– Vi har inte sett botten än, säger Peter Bergström på Objektvision.

Jämfört med förra året ökade utbudet av ledig butiksyta med 18 procent i Sverige i oktober, enligt fastighets- och lokalhyressajten Objektvision.

I Malmö ökade den lediga butiksytan med 27 procent i oktober, jämfört med samma månad 2021. I Stockholm var ökningen 13 procent.

Samtidigt minskade efterfrågan på butikslokaler med 36 procent i Sverige, jämfört med oktober förra året.

I Stockholm minskade antalet sökningar inom kategorin butikslokaler med 38 procent och i Malmö med 41 procent.

– Vi har aldrig haft en sådan här ökning på utbud och en sådan här stor minskning på efterfrågan, säger Peter Bergström, Objektvisions vd.

"Tuff utmaning"

Objektvision fungerar som Hemnet för kommersiella lokaler och står för 80-90 procent av utbudet på marknaden.

Den sjunkande efterfrågan tog fart redan i september förra året, då antalet sökningar inom kategorin butikslokaler minskade med 6 procent jämfört med året innan, säger Peter Bergström.

– Det är lite säsongsvariation men det har varit en konsekvent minskning på sökningarna det senaste året.

Den avvaktande andan på marknaden har accelererat under hösten, säger han.

– Intresset har gått ner och de som ändå har ett behov säger att de parkerar lite nu och så får de återkomma.

Värre framöver?

Hur den här utvecklingen ser ut på längre sikt får framtiden utvisa, enligt Bergström.

– Vi har inte sett botten än.

Det är fortsatt pessimistiska vindar som blåser inom den svenska handeln, enligt Svensk handels Handelsbarometer för november. Stort hopp sätts till höstreorna och julhandeln.

Butikshandeln har det kämpigt då hyreshöjningar väntar efter årsskiftet samtidigt som konsumenterna håller i plånboken. Konkurrensen från den växande e-handeln påverkar också.

– Vad gäller tomma butikslokaler så varierar det över landet väldigt mycket, det finns ingen entydig bild. På vissa ställen är det bra tryck, och på andra lite sämre, säger Anders Holmestig, vd på Fastighetsägarna Sverige.

Alla parter i kläm

2023 kommer att bli ett tufft år, enligt Holmestig, som säger att Fastighetsägarna den senaste tiden diskuterat de kommande hyreshöjningarna med Svensk handel.

För många butiker väntar en hyreshöjning på 10,9 procent enligt en indexeringsklausul baserad på inflationstakten mätt i KPI.

– Vi alla är lite klämda i det här. Dels ser man en minskad efterfrågan, men också ökade kostnader.

– Det påverkar både fastighetsägare och handelsföretagen.

Fastighetsägarna och handelsföretagen är ömsesidigt beroende av varandra, säger han, och en god dialog dem emellan är av stor vikt just nu.

Levande stadskärnor

En utmaning fram över är, enligt Anders Holmestig, arbetet för levande stadskärnor och köpcentrum. Det finns flera skäl till att det finns handel och en blandad aktivitet i våra centrum med både restauranger, kultur och butiker, säger han.

– Vi vill ju ha en attraktiv stad och ett attraktivt samhälle och där är ju handeln jätteviktig.

Martina Karpmyr/TT