DEN SVENSKA EKONOMIN

Rapport: Tufft år för svensk dagligvaruhandel

Bild: Anders Wiklund/TT

Pandemiboosten börjar mattas av. Efter två framgångsrika år väntas tuffare tider för dagligvaruhandeln, visar en ny rapport av McKinsey och EuroCommerce.

Mellan 2019 och 2021 steg försäljningen inom den svenska dagligvaruhandeln med 16,3 procent. Under 2021 landade branschens tillväxt på 0.4 procent, och förväntas minska ytterligare 2022.

- Efter en pandemiboost står Sveriges dagligvaruhandel inför ett tufft år. Inflationsoro, prisökningar, och ökad konkurrens kommer troligtvis vända de senaste årens positiva volymutveckling. Vill man vara en vinnare i den nya realiteten krävs investeringar i egna varumärken, digitala erbjudanden, nya intäktsströmmar samt hälsosamma och hållbara produkter, säger Rickard Vallöf, partner på McKinsey samt medförfattare till rapporten.

Läs rapporten här