BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Nya brottsvågen: Fick maskin för sex miljoner förstörd

”Att se den här utvecklingen är beklämmande. Förr visste vi att utrustning och maskiner stod kvar när vi kom nästa dag men idag kan grejer försvinna bara vi vänder oss bort”, säger Kenth Möller på Schakt i Väst. Bild: Schakt i Väst

För att det ska gå snabbt slangar inte tjuvarna längre ut diesel ur arbetsmaskiner. Nu borrar de hål i tanken för att tömma den, förklarar Kenth Möller på Schakt i Väst. "Idag kan grejer försvinna bara vi vänder oss bort”, säger han till TN.

Dieselstölderna fortsätter att öka och i takt med att dieselpriserna har rusat i höjden. De senaste tre månaderna har marknaden för svartdiesel exploderat. Det konstaterar Kenth Möller, maskinförmedlare på Schakt i Väst, leverantör av entreprenadmaskiner och lastbilar. Han är även förtroendevald i Sveriges Åkeriföretag och Maskinentreprenörerna.

– Var och varannan dag händer det när man kommer till en grävmaskin eller lastbil att det knappt finns så mycket bränsle kvar att det går att köra den till närmaste tankställe, säger han.

Svart marknad för stulen diesel

Förr slangades bränslet ut ur tankarna men för att det ska gå fortare borrar tjuvarna nu hål i tanken och tappar ur i ett kärl som de tar med därifrån.

– Det finns en marknad för svart diesel. De flesta maskiner och lastbilar har en tank på 200–600 liter och att tappa av 200 liter diesel är ett lätt sätt att tjäna några tusen kronor. Därför försöker vi bara tanka det som behövs för dagen.

Han berättar att 768 grävmaskiner och hjullastare har anmälts som stulna i Sverige under de senaste fem åren och bara 29 av dem har återfunnits.

– Det är skrämmande. Jag tror inte att de stannar i Sverige utan att de försvinner ut över våra gränser. Samma sak gäller utrustningen i våra maskiner.

Dagens grävmaskin har datautrustning med satellitkommunikation och eftersom det är något som ofta är föremål för stölder tar personalen nu med sig värdefull utrustning från arbetsplatsen när de går hem på kvällen. Och när de kommer nästa morgon måste de sätta upp allt igen. På stora arbetsplatser har företaget börjat hägna in och kameraövervaka.

– Att se den här utvecklingen är beklämmande. Förr visste vi att utrustning och maskiner stod kvar när vi kom nästa dag men idag kan grejer försvinna bara vi vänder oss bort. Så illa är det.

”Fick inget gehör hos polisen”

En del stölder anmäls men det leder sällan till att någon blir fälld, och blir det för lite pengar kvar när självrisken är betald är det bättre för helheten att strunta i att anmäla och i stället komma i gång snabbt och jobba, menar han.

Samtidigt förstår han även polisens frustration. Han har varit med om att ertappa främmande personer inne på området med bagageutrymmet fullt med dieseldunkar. Polisen kommer och tar emot en anmälan på plats och måste sedan släppa i väg dem.

– Dagen efter en av de här incidenterna var jag ute i ett industriområde och såg samma bil åka runt och tanka en massa lastbilar. Jag ringde polisen igen och berättade men jag fick inget gehör alls.

Han berättar om en leverantör som för en månad sedan fick levererat en helt ny maskin som kostade sex miljoner kronor. Den kom på fredagen men när den skulle starta på måndagen var den så länsad på attiraljer och tillbehör att den inte gick att använda på tre veckor.

– Förutom skadorna som uppskattas till 600 000 kronor och så kostar det pengar att maskinen står stilla så länge. Bygget blir försenat och risken är att jobbet går till någon annan.

Mörkertalet är enormt

Men många brott av den här typen anmäls inte. Även om det är lätt att tycka att det är av ringa värde så är det stora problem för den som drabbas vecka ut och vecka in, påpekade Karin Johansson vice vd på Svenskt Näringsliv, under ett företagarmöte i Göteborg om brottsligheten mot näringslivet.

– Mörkertalet är enormt! 150 000 företag utsätts för brott varje år och hälften av dem har inte polisanmält en enda gång.

Karin Johansson, vice vd, Svenskt Näringsliv. Bild: Sören Andersson

Företagarna vet att det kostar energi och kraft att göra en anmälan och att det dessutom med största sannolikhet inte kommer att gå vidare hos polisen, konstaterar hon. Och skulle det mot förmodan göra det så avskrivs det i nästa instans av åklagarna.

– I ytterst få fall leder det till fällande domar och det skapar inte någon god grund för att företagen ska ta sitt ansvar och anmäla.

Hon poängterar att Polisen självklart behöver prioritera sina resurser men att det också är viktigt att synliggöra brottsligheten i näringslivet och de stora värden som står på spel om den här typen av brott inte tas på stort allvar.

Sex procent av Sveriges företag har under det senaste året avstått investeringar på grund av brottsligheten. Fem procent överväger att lägga ner hela eller delar av verksamheten av samma skäl.

– Det innebär en massa uteblivna jobb och investeringar som skulle ha byggt service och välfärd i vårt land, säger Karin Johansson.

Tack vare större befogenheter har polisen i bland annat England och Danmark helt andra resultat när det gäller uppklarade brott, enligt Erik Nord, polisområdeschef Göteborg.

Ekonomisk tillväxt lockar till brott

Erik Nord, polisområdeschef Göteborg, konstaterar att den starka tillväxten i svensk ekonomi de senaste 20 åren är ”en sockerbit för brottslingar”, samtidigt som Sverige fortfarande har en relativt liten poliskår jämfört med många andra västländer.

Han har två konkreta förslag till politikerna.

– Oavsett om det gäller skjutningar eller brottsligheten som riktar sig mot företagen, så har vi möjlighet att klara upp avsevärt fler brott om vi får följa trafikflöden på samma sätt som man gör i stora delar av Västeuropa.

I många länder behövs det inga brottsmisstankar för att polisen ska få följa bilar och använda artificiell intelligens för att läsa ut var det kan ha skett ett brott eller vara ett på gång, och göra riktade insatser.

– Så jobbar polisen i bland annat England och Danmark och de får helt andra resultat när det gäller uppklarade brott.

Skulle Polisen dessutom få samma möjligheter till hemlig dataavläsning och avlyssning utan konkret brottsmisstanke, som till exempel franska Encrochat, skulle positionerna kunna flyttas fram även när det gäller vardagsbrott, enligt Erik Nord.

– Får vi reda på vilka skåpbilar med utländska registreringsskyltar som kör på nätterna på E6:an kan vi bli betydligt mer kirurgiska i våra kontroller. Det är så båtmotorer försvinner ut ur landet, bland annat.