DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Nya affärstrenden: 15-minutersstaden

Bild: Johan Nilsson/TT

Fastighetsägare i Lund har börjat tänka annorlunda kring butikslokaler, skriver Sydsvenskan.

Marknaden har förändrats enormt mycket, enligt Kasia Ljungberg, kommersiell fastighetschef på Stena fastigheter. Hon menar att kunderna i centrum vill ha det smala, unika och närproducerade, och lyfter fram den nya trenden ”15-minutersstaden”.

– Bästa exemplet är Beyond us i Malmö, med en butik, ett kafé, paketutlämning och en konferensdel under samma tak. Delningsekonomi är helt klart framtiden och alla måste inte ha eget kök eller egen toalett, samverkan blir viktigare. Som konsument vill du kanske dricka kaffe, klippa dig och hämta paket utan att gå till tre olika ställen, säger Kasia Ljungberg till Sydsvenskan.

Sydsvenskan: Brist på tomma lokaler i city - ”Marknaden har förändrats enormt”