Leveransproblem biter sig fast

Göteborgs hamn Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Ekonomi (TT)

Sämre tillväxt och ett orosmoln för börsen – transportproblemen syns tydligt i bolagens kvartalsrapporter. Leveransproblemen kommer att förmörka tillvaron under lång tid framöver.

För många av bolagen som rapporterat den senaste veckan är problemen och orosmolnen framåt desamma: leveransproblem och flaskhalsar. Exempelvis Sandvik, ABB och Volvo talar öppet om problemen som nu påverkar dem rejält.

Peter Malmqvist, oberoende analytiker, tycker att det är bra att bolagen nu sjunger ut och inte försöker sopa bekymren under mattan.

– Prognosen för ett halvår sedan var att det skulle lösas snabbt. Men nu verkar flera av dem som är mer insatta se att det här inte löser sig enkelt, säger Peter Malmqvist.

Esbjörn Lundevall, allokeringschef på SEB, konstaterar att det här med flaskhalsar och transportproblem är det enda riktigt negativa i rapportfloden hittills.

– Det är ändå bra siffror, bättre än väntat. Men det här håller nere tillväxten, säger Esbjörn Lundevall.

När transportproblemen väl lättar så kommer det att innebära en stor lättnad för företagen och för ekonomin, konstaterar han. Men tills den lättnaden infinner sig dröjer det nog en tid, tror Peter Malmqvist.

Orosmoment för börsen

– På min horisont, som är tolv månader framåt, så kommer problemen att vara kvar. Ur ett aktieperspektiv är det negativt och ett orosmoment för börsen, säger han, och förklarar att transporttrasslet och flaskhalsproblemen leder till prishöjningar.

Bolagen behöver helt enkelt kompensera de uteblivna volymerna med höjda priser, och prishöjningar spiller över på räntorna.

– Centralbankerna har behövt bekymra sig för det här nu också, säger han.

Hans förklaring, eller i alla fall delförklaring, till flaskhalsar och transporttrassel är den våldsamma nedstängningen som skedde runtom i världen i början av pandemin. Företagen runtom i världen slog igen blixtsnabbt och gjorde sig också av med personal. Det har gjort att det har blivit svårt när världen öppnar igen – det finns inte tillräckligt med folk för att möta den snabbt ökade efterfrågan igen, och inte heller tillräcklig kapacitet att transportera varor och gods.

– Det är brist på fysiska resurser, och det är vi inte vana vid, säger Peter Malmqvist.

Frågan är varför det inte går att bara "fixa" transportproblemen, när hela världen lider så svårt av dem.

Elvir Dzanic, vd för Göteborgs hamn, önskar att det vore så enkelt. Men tyvärr kommer problemen att kvarstå länge, tror också Elvir Dzanic.

– Det bygger på att kapaciteten är snedfördelad, säger han.

Fartygen omdisponeras

Olika länder och delar av världen har vaknat i olika takt, och det har gjort att fartygskapaciteten har omfördelats, förklarar han. Framför allt handlar det om att USA har vaknat, och att efterfrågan fullkomligt rusar där. Då behövs fartygen på rutter som går mellan Asien och USA.

– Jänkarna handlar 20 procent mer. Det behövs mycket kapacitet då som omdisponeras från Europa till USA.

Lite hårddraget kan alltså USA sägas ha lagt beslag på Europas transporter, men det är inte den enda orsaken till problemen, förklarar Elvir Dzanic.

– De stora hamnarna är smockfulla. Båda själva hamnarna och på vägarna till och från hamnarna är det problem. Det är också chaufförsbrist i Europa.

Enligt Financial Times saknas det uppemot 400 000 chaufförer inom EU. Det gör att det blir stockningar, båtarna får vänta på att lossas och lastas.

För Göteborgs hamns egen del är däremot problemen inte lika svåra som för de stora hamnarna i Europa. Det beror på att så mycket gods från hamnen körs vidare med järnväg, förklarar Elvir Dzanic. Göteborgs hamn får avlasta de stora hamnarna, det kommer 20 stora fartyg extra i månaden, berättar han.

Elvir Dzanic tror att problemen kommer att vara kvar rätt lång tid framöver.

– Skeppsredarna har lagt beställningar på nya fartyg. Vi ser att det kan lätta lite under senare halvåret 2022.

Men det tar tid att bygga stora fartyg.

– 2023 kommer ännu mer kapacitet.

Han ser också en liten möjlighet att det kinesiska nyåret, som infaller i februari nästa år och som innebär ett produktionsstopp i Kina, kan ge hamnarna runtom i världen en liten andningspaus.

– Kina stänger helt då, och jag tror att Europas hamnar kan hinna beta av köerna något då, säger Elvir Dzanic.

Johanna Cederblad/TT

Fakta

Det är inte bara halvledare det är brist på. Råvaror, metaller, arbetskraft och energi – och också transporter.

Under rapportfloden har flera svenska bolag berättat om problem med flaskhalsar och leveranser som påverkar dem. Volvo, Sandvik, ABB – några av bolagen som påverkats rejält.

Men de är inte ensamma. På fredagen berättade exempelvis biltillverkaren Renault, om stora problem. Tidigare har bristen märkts hos bland andra H&M, Apple och Ikea.