DE SVENSKA KRISSTÖDEN

Lång handläggningstid försatte hotell i konkurs

Bild: MAJA SUSLIN / TT

På grund av Tillväxtverkets långa handläggningstid tvingades Malin och Linus Zetterman att försätta sitt hotell i konkurs, skriver Besöksliv.

Malin och Linus Zetterman hade drivit hotell Älvdalen i mer än sju år när pandemin slog till. Deras första ansökan om korttidsstöd gick igenom och pengarna betalades ut.

Men när de skickade in sin tredje ansökan för perioden 1 december 2020 till och med 31 maj 2021 blev det plötsligt tyst från Tillväxtverket.

Så tyst att de den 11:e maj tvingades ansöka om konkurs. Några dagar efter fick de beskedet att ärendet börjat handläggas.

– Då var jag tvungen att ringa upp och förklara att företaget gått i konkurs på grund av att vi inte fått stödet i tid. Svaret vi fick var då var att en annan avdelning på Tillväxtverket skulle kontakta oss, de som hade hand om konkursbon. Men den avdelningen hos Tillväxtverket har fortfarande inte hört av sig, säger Malin Zetterman till Besöksliv.

Besöksliv: Sen handläggningstid försatte hotell i konkurs