Kommuner vill få fler att avstå bilen

Eftersom det är dyrt att ordna parkeringsplatser, inte minst i garage under jord, är många fastighetsägare intresserade av få ner det så kallade p-talet – det antal parkeringsplatser per nybyggd lägenhet som de är skyldiga att ordna. Bild: Mostphotos

Kommuner sänker kraven på antalet parkeringsplatser när det byggs bostäder. Fastighetsägare erbjuder istället rymliga cykelrum, skåp för varuleveranser eller medlemskap i bilpooler.

Mobilitetsavtal är resultatet av att en kommun och en byggherre eller fastighetsägare är överens om att ersätta parkeringsplatser för privatbilar med plats att serva cyklar, medlemskap i bilpooler, effektivare hemleveranser eller betalda resor med kollektivtrafiken, skriver Dagens Samhälle.

Göteborg har kommit en bit på väg. Kommunens statskontor har tecknat cirka 70 mobilitetsavtal.

– I stadens riktlinjer för parkering står att vi ska bidra till att minska människors behov av att äga och använda bil, säger Torunn Vikengren, projektledare på trafikkontoret, till tidningen.

Samtidigt som det är ovanligt att det byggs hus där det inte finns tillgång till parkeringsplatser för de boende, så är de konkreta resultaten av mobilitetsavtal få, eftersom de skrivs innan det ens finns bygglov. Avtalen är också möjliga att omförhandla, just för att de skrivs långt i förväg.

En studie från Haninge kommun visar att fler invånare vill klara sig utan egen bil, och att intresset för mobilitetstjänster ökar bland byggherrar. Enligt planarkitekten Elsa Stener så kommer kommuner planera för nya transportlösningar och färre parkeringsplatser i framtiden, rapporterar DS.

Dagens Samhälle: Nybyggnation: Så gör kommuner för att få bort bilarna