Kartläggning: De är bäst i sociala medier

Varje kommun måste göra en egen analys och bestämma vilka sociala medier man ska satsa på. Bild: Mostphotos

Helsingborg är bästa kommunen i landet i sociala medier, sett till antalet följare. visar en kartläggning.

– Helsingborg är jätteduktiga på sin kommunikation. Det är bara att lyfta på hatten och vara imponerad av jobbet de gör. De skapar intressant innehåll för sina följare och sina kommuninvånare.

Uttalandet gör Jonas Florén, digitaliserings- och it-chef vid Landskrona stad, sedan han för andra året kartlagt kommunernas aktivitet i sociala medier: Facebook, Instagram, Twitter, Youtube och Linked in.

Storstadskommunerna dominerar tio i topp-listan. I Malung-Sälen återfinns de flesta av kommunens följare på Facebook, i Ockelbo är Instagram den vanligaste kommunikationskanalen medan Twitter är populärt i Storfors, visar genomgången, skriver Dagens Samhälle.

Enligt Florén skapar resultatet inget tydligt mönster, inte sällan är intresset från kommunernas kommunikatörer avgörande, även om Facebook är viktigt för de flesta.

Sociala medier är ett enkelt sätt för såväl kommun som invånare att ha kontakt, summerar han, skriver nättidningen.

Lista: Kommunerna som är bäst på sociala medier