Här tas krafttag för att lyfta service och bemötande

Stadsbyggnadsdirektören Magnus Ydmark och Eva Nyh Hederberg, vd för näringslivsbolaget, jobbar för att Sundsvalls kommun ska erbjuda de lokala företagen bättre service och trevligare bemötande. Bild: Anders Lövgren

Sundsvall blandar och ger av korten som finns i leken för ett bättre företagsklimat. ”Vi ska förbättra bemötande, kommunikation och dialogen med företagen”, säger stadsbyggnadsdirektören Magnus Ydmark.

Styrande politiker och opposition är överens. Sundsvalls kommun ska jobba hårdare för att förbättra attityder, service och bemötande gentemot traktens företag. Det framgår av ett näringslivspolitiskt program.

Målet är 5 000 nya jobb före år 2030 och ökad tillväxt.

Nyligen bjöd kommunens näringslivsbolag, i samarbete med Svenskt Näringsliv, in företagare till ett dialogmöte, där arbetet presenterades.

– Vi är en stor organisation med 7 000 anställda och fullt medvetna om att det inte är ett perfekt bemötande i alla delar. Just därför är det extra viktigt för oss att träffa företagare som ger oss feedback på hur de upplever kontakten med oss, sa Eva Nyh Hederberg, vd för näringslivsbolaget.

Vid sin sida hade hon stadsbyggnadsdirektören Magnus Ydmark.

– Det finns ett tydligt fokus inom hela kommunen, att vi ska förbättra bemötande, kommunikation och dialog med företagen. För att åstadkomma förändring krävs både tydligt ledarskap och uthållighet, sa han.

Flera företagare underströk att de uppskattar kommunens vilja och ambition, samtidigt gavs exempel på gnissel i kontakten.

Eva Nyh Hederberg underströk vikten av fysiska möten och dialog öga mot öga. Men för att få ännu mer tid har kommunen lanserat ett digitalt företagscenter som är en väg in till kommunens alla förvaltningar.

– I nuläget är det version 1.0 men vi bygger på med fler funktioner, till exempel kommer ”Mina sidor” att vara igång 2022. Där kan företagaren följa hur till exempel ett tillståndsärende hanteras, sade Eva Nyh Hederberg.

– Digitaliseringen är inte svaret på allt men det öppnar nya möjligheter, leder till snabbare beslut och kan frigöra tid för personliga möten och rådgivning, sade Magnus Ydmark.

Eva Nyh Hederberg och Magnus Ydmark konstaterade också att det finns tankar på att utbilda kommunens medarbetare i service och bemötande. Fler dialogmöten med företag i olika branscher är också inplanerade.