KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Scania i Södertälje.Foto: Jonas Ekströmer / TT Bild: Jonas Ekströmer/TT

Gruvbranschen elektrifieras

Ännu ett steg mot framtiden och hållbara transporter tas nu av svenska industriföretag. Scania och LKAB samarbetar kring elektrifiering och gruvtransporter.

Scandia och LKAB är två stora industriföretag som genomgår stora förändringar. Det uppger företagen i ett gemensamt pressmeddelande där de beskriver processen med att göra elektriska fordon till en del av LKAB:s gruvverksamhet.

– De elektriska lastbilarna är en del av ambitionen att sätta en ny standard för hållbar gruvbrytning, där vi använder fossilfritt hela vägen, säger Peter Gustavsson, projektledare vid LKAB.

Valet av lastbilar handlar inte bara om högre produktivitet, utan också om säkrare arbetsmiljö och hållbarhet i stort, förklarar Peter Gustavsson.

Scanias lastbil Heavy Tipper väger 49 ton och kommer transportera restavfall, en annan lastbil är utrustad med kran för att kunna frakta borrstål till borr-riggar under markytan. Båda beräknas tas i bruk under detta år.

– För Scania är det väldigt värdefullt att kunna testa elektriska fordon i den extrema miljö vi hittar i riktiga kunders gruvverksamhet, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility, Scania.

Scania sätter el-lastbilar i LKAB:s gruva i norra Sverige