DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Glamping räddade legendariska djurparken

Bild: Stig-Åke Jönsson / TT

Från kris till succé. Så kan utvecklingen för Skånes djurpark beskrivas. Och en av anledningarna är det nya fenomenet glamping.

Läget såg länge mörkt ut för Skånes djurpark, en turistattraktion som funnits sedan 1953. När det norska familjeföretaget Lund Gruppen AS tog över för sex år sedan var parken konkurshotad.

– Ja det var tufft där ett tag. Många var då oroliga för att djuren inte ens kunde vara kvar. Men vi fick ordning på det, säger Glenn André Viste Bøe, vd, till Sydsvenskan.

En del av framgången kommer från det nya friluftsfenomenet glampning, en sammanslagning av glamorös och camping. I nuläget finns tio stugor att övernatta i, men flera planeras framöver.

– Vi har varit i parken förut, men det är första gången vi sover över och upplever parken nattetid. Det är verkligen något helt annat. Det är helt magiskt. Att få ha alla djuren för sig själv, säger besökaren Lupe Möller-Madsen till Sydsvenskan.

Sydsvenskan: Glampingen räddade djurparken