DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Fortsatt nedgång för svensk handel

Inflationen gör att fler väljer att hålla i plånboken, enligt Svensk Handel. Arkivbild. Bild: Isabell Höjman/TT

Ekonomi (TT)

För tredje månaden i rad syns en nedgång för svensk handel, både i butik och digitalt, visar Handelsbarometern för juni. Den ökade inflationen fortsätter att påverka svensk handel negativt i både konsumentledet och i form av ökade inköpskostnader för handlarna.

Enligt Svensk Handels e-handelsindikator sjunker e-handeln med 4,5 enheter till en ny lägstanivå. Det är framför allt försäljningen som bidrar till det förhållandevis stora tappet.

”E-handlarnas svaga framtidstro beror både på att man jämför sig med rekordåret 2021 och att konsumenter generellt tvingas hålla hårdare i plånboken. Man gynnas inte heller av att den fysiska handeln nu åter kommit igång efter mer än två år av pandemi”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Men sommarens antågande kan traditionsenligt ge dagligvaruhandeln en skjuts.

”Midsommar är handelns fjärde viktigaste högtid och livsmedelsförsäljningen ökar med över en miljard kronor under veckan. En betydande majoritet av dagligvaruhandlarna uppmärksammar dagen och hyser hopp till att fler kommer att fira efter två år av inställda midsommarfester”, säger Sofia Larsen.