BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Företagaren: Våra chaufförer blir bestulna när de sover

Bara kamerabevakningen kostar företaget flera hundratusen kronor. Och snart vågar chaufförerna inte ta sovpauser, varnar Lars Quander, vd på Transportcentralen. ”När de vaknar så har någon tömt lastbilen”, säger han.

Lars Quander, vd på Transportcentralen, berättar att de säkrat upp med kameror, larm, IR-sensorer samt anlitat ett säkerhetsbolag för att möta brottsligheten.

– Vi har inte lagt samman alla kostnaderna men det blir ju en hel del. Bara kamerabevakningen har kostat oss flera hundratusentals kronor.

För ett år sedan blev företaget utsatt för en stor stöld.

– Då handlade det om ett släp med cyklar, till ett värde av ungefär en halv miljon kronor, som stod på ett inhägnat område. När chauffören kom på morgonen märkte han att det stod tomma kartonger på släpet. Vi polisanmälde såklart.

– Vi har även haft grävmaskiner som stått på större byggen. Och efter helgen så ser vi att det varit intrång i maskinerna och de har tagit vitala delar av motorerna.

Vågar inte ta sovpauser

Dessutom har chaufförer blivit utsatta för stölder när de sovit, berättar Lars Quander.

– Det har varit tillfällen då chaufförer legat i hytten och sovit för att de väntat på att butiken de ska leverera till ska öppna. Och när de vaknar så har någon varit och tömt lastbilen. Vi har lärt oss att vi inte kan stå över natten med godset, det är en alldeles för stor risk.

– Det har även hänt att de har fejkat i våra system. De har lagt in ett mobilnummer och därefter bestämt att chauffören ska lämna av varorna vid en specifik plats där varorna ska hämtas vid ett senare tillfälle. Och efteråt inser vi att det inte är kunden som vi har haft kontakt med utan någon som lurat vår chaufför.

Det i särklass vanligaste brottet som Transportcentralen utsätts för är dieselstölder.

– Det handlar oftast om att någon slangar diesel från våra tankar. Det finns lås man kan sätta på, men det hjälper inte för då förstör de låset, vilket kostar väldigt mycket mer än dieseln man blir av med. Det har också hänt att man borrat i tanken.

”Man har nog blivit lite luttrad”

Han uppskattar att företaget utsätts för dieselstölder flera gånger i månaden och att en enskild tank i regel har ett värde på runt 10 000 kronor.

– Vi har i princip slutat polisanmäla dieselstölderna. Ibland gör vi det. Men det händer inte någonting så det blir svårt att motivera sig att anmäla.

– Man har nog blivit lite luttrad. Det är klart att man är uppgiven när man ständigt tvingas försöka analysera och minimera riskerna att bli utsatt för brott, men att man ändå blir utsatt för brott. Vi är långtifrån ensamma i branschen om att ha den här problematiken.

Dessutom menar han att det är svårt att kommunicera med lokala polisen.

– Det finns inte ett lokalt telefonnummer. Vi får vända oss till 114 14 och då finns det ingen regional koppling. Vi har istället satsat på att säkra upp vår verksamhet så gott det går.

”Dieselpriserna är ett väldigt stort problem”

Han menar att en lösning för att möta brottsligheten skulle vara om fler kommuner kunde erbjuda säkra parkeringar för varuleveranser.

– Vi försöker alltid göra upp med butikerna och se var vi kan parkera. Men vi får inte parkera på vissa områden. Det skulle underlätta för oss om vi kunde få parkera på säkra parkeringar med kameraövervakning.

Utöver ökade kostnader för säkerhet har Transportcentralen nu även märkt av hur dieselpriserna ökat.

– Dieselpriserna är just nu ett väldigt stort problem då vi hela tiden ser att de ökar. Vi ligger hela tiden efter, så fort vi höjer priserna mot våra kunder, så ökar dieselpriset. Det blir en svår ekvation att få ihop.

– Det innebär ju att alla transportkostnader kommer att gå upp, vilket kommer att leda till priserna ökar på en rad varor – både för privatpersoner och företag.

TN: Åkeriföretagare: Brottsligheten kostar 100 000-tals kronor per år