DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Därför drabbas fordonsindustrin hårt av halvledarkrisen

STOCKHOLM 2020-12-15Biltest, Volvo V90 AWD T6 Recharge. Foto Anders Wiklund / TT / kod 10040 Bild: Anders Wiklund/TT

Det finns flera skäl till att fordonsindustrin lider en stor brist på halvledare jämfört andra branscher, enligt professor Carl-Mikael Zetterling som Magasin t: har talat med.

När krisen slog till under pandemin stannade svensk industri. Då avbeställde fordonsindustrin elektronik och ändrade sina tillverkningsplaner snabbt, enligt Carl-Mikael Zetterling, professor och chef för avdelningen Elektronik och inbyggda system på KTH. Samtidigt började allt fler att arbeta hemma och marknaden för hemelektronik växte snabbt (som slukar halvledare). Det har bidragit till att fordonsindustrin idag lider av en stor halvledarbrist.

Det finns fler förklaringar:

– Halvledartillverkarna vill hellre sälja till andra branscher än till fordonsindustrin. Därför att volymerna är så mycket större, tekniken nyare och häftigare och bättre lönsamhet på grund av högre marginaler, säger Carl-Mikael Zetterling till Magasin T:.

Magasin T: ”Det innebär att även om halvledarfabrikanterna skulle kunna ställa om tillverkningen till fordonselektronik, vilket de oftast inte kan eftersom det handlar om olika maskiner och olika fabriker, så vore det kanske inte värt det för dem”