DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Comeback för evenemang lyfter ekonomin

Publik då svenska heavy metal-bandet Hammerfall uppträder på Sweden Rock-festivalen i Norje utanför Sölvesborg. Bild: Hanna Franzén/TT

Den pandemityngda evenemangsnäringen vädrar morgonluft i takt med att restriktioner lättas. Det ger även ringar på vattnet för andra branscher, visar en rapport från Stockholms Handelskammare.

Evenemangsnäringen har vuxit till en samhällsekonomiskt tung svensk basnäring. Totalt sysselsätter branschen 123 000 människor över hela landet och bidrar med 84 miljarder kronor till ekonomin, cirka 1,7 procent av BNP. Det visar en ny rapport från Stockholms Handelskammare.

I takt med att restriktionerna lättas för idrottsevenemang, konserter, festivaler, kongresser, mässor den 15 juli bidrar det till att blåsa nytt liv i ekonomin.

– Evenemangen är i sig själva en stor näring, men det är också motorn i hela besöksnäringens ekosystem. Därför är värdet i att evenemangen drar igång igen otroligt stort och ger ringar på vattnet även för hotell, restauranger, detaljhandel och olika transporttjänster, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Näringens comeback har olika effekter län för län. En stor vinnare är Blekinge, värd för storeventet Sweden Rock, rockfestivalen utanför Sölvesborg, som drar åtskilliga besökare och genererar en omfattande konsum­tion i länet. Även Dalarna står i begrepp att locka till sig väldigt många besökare, exempelvis genom Dansbandsveckan i Malung och Classic Car Week i Rättvik.

Pressmeddelande: Ny rapport: Evenemangsnäringens bidrag till ekonomin - län för län