BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Kött och smör – varor som stjäls från butikerna

Kött har blivit allt mer stöldbegärligt. Arkivbild. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Ekonomi (TT)

Den ekonomiska krisen ger avtryck även när det gäller stölder inom handeln. Svenskt kött, kaffe och smör – alla tre varorna är nu allt mera stöldbegärliga samtidigt som brotten blir allt grövre, enligt branschorganisationen Svensk handel.

Krav på att i allt större omfattning bekämpa brottsligheten som riktas mot handelssektorn, är nu ett av de fyra krav som Svensk handel lyfter i samband med sin årsrapport om det ekonomiska läget.

– Det har eskalerat i butikerna och numera är det större ligor som stjäl stora volymer samtidigt som det blir allt grövre brottslighet med hot, säger vd:n Sofia Larsen till TT.

Enligt Svensk handel uppgår nu de årliga kostnaderna till omkring 25 miljarder kronor när allt från svinn till kostnader för väktare är inräknat. Siffran kan jämföras med 20 miljarder kronor för ett par år tidigare.

Kaffe – tjuvens favorit

En konkret förändring är att vad som stjäls från butikshyllorna. I takt med kraftigt stigande livsmedelspriser har också vissa varor blivit mera stöldbegärliga. Kött, kaffe och smör är sådant som sedan säljs vidare till restauranger eller andra butiker.

Som ett led i det brottsförebyggande arbetet lanserade Svensk handel för ett par år sedan en säkerhetsapp där medlemmar kan anmäla brott och och där Svensk handel kan få en tydlig bild av var de äger rum och dessutom gå ut med varningar.

– Vi ser hur fler och fler medlemmar ansluter och vi har därför en väldigt bra bild hur läget ser ut. Samtidigt ska inte det här vara vår primära uppgift och vill nu se att politiken ger polisen mera resurser, säger Sofia Larsen.

Översyn av punktskatterna

Utöver detta krav vill man även från Svensk handels sida se att arbetsgivaravgifterna ska sänkas, en översyn av de svenska punktskatterna, till exempel skatten på elektronikvaror samt bättre konkurrensmöjligheter med övriga EU-länder.

Detta efter att branschen i den ekonomiska oron är extremt konkurrensutsatt och tillväxten minskade med 2,7 procent under 2022 med inflationsutvecklingen inräknad. Allra värst är läget för sällanköpshandeln som möbel- och bygghandeln.

– Det är ett väldigt tufft läge och man befinner sig i en utmanande tid, sista kvartalets siffror visar på det största fallet på 30 år inom detaljhandeln, säger chefsekonomen Maria Mikkonen.

Tobias Österberg/TT