Trafikverket vill ha 22 beredskapsflygplatser

Trafikverket föreslår att antalet ordinarie beredskapsflygplatser i Sverige utökas från tio till 22. Arkivbild. Bild: Michael Probst/AP/TT

Infrastruktur (TT)

Under pandemin har Trafikverket på uppdrag av staten sett över systemet med beredskapsflygplatser.

Nu föreslår myndigheten att antalet ordinarie sådana utökas från tio till 22 – vilket regeringen nu funderar på.

Att regeringen gett Trafikverket i uppdrag att se över systemet antyder att den ser ett behov av utökad beredskap inför framtida kriser.

Det säger Katarina Wigler, strategisk planerare på Trafikverket och den som leder uppdraget för myndighetens räkning.

– Vi har konstaterat att de tio ordinarie flygplatserna vi har i dag inte fyller behovet av beredskap, säger hon till TT.

Regeringen har beslutat om 17 temporära beredskapsflygplatser under pandemin, men beslutet gäller enbart till den 13 september.

58 miljoner kronor

För att kunna förverkliga förslaget föreslår Trafikverket att anslaget utökas från 9,5 till 58 miljoner kronor.

– Den uppskattade kostnaden baseras på en kostnadsmodell som föreslås i översynsrapporten – inte den modell som används i dag till de tio ordinarie och 17 temporära beredskapsflygplatserna, säger Wigler.

Anslaget som täcker kostnaderna består främst av skattekronor, enligt Wigler.

Beredskapssystemet finns för att kunna hantera samhällsviktiga transporter i händelse av kris.

– Det är svårt att säga hur behovet de faco kommer att se ut.

Men pandemin har visat att behovet av patientförflyttningar med ambulanshelikopter och ambulans­flygplan ökar i takt med att belastningen inom sjukvården ökar nationellt.

Wigler påpekar att ett antal transporter som sjukvården haft behov av under pandemin inte ägt rum. Till exempel nämner hon operationstransporter, sådana som enligt henne måste kunna genomföras vid behov.

Därtill förekommer andra kriser, som exempelvis mark- och skogsbränder, under vilka behovet av flygtransporter plötsligt ökar.

Nära akutsjukhus

Tanken är att de ordinarie flygplatserna ska ligga så nära ett akutsjukhus som möjligt.

– Flygplatserna finns ju där de finns och vi förslår inte att man bygger nya.

Nästa steg för Trafikverket är att hantera den andra delen av uppdraget, som ska rapporteras senast den 11 november.

– Här ska vi bland annat titta på totalförsvarsaspekter, finansieringsaspekter, modeller med frivilliga avtal med mera, säger Katarina Wigler.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) framhåller att beredskapsflygplatserna har en viktig funktion genom att säkerställa att ambulansflyg, räddningsflyg och brandflyg kan landa.

"Vi fick i förra veckan in uppdraget och det bereds nu i regeringskansliet", säger han i en skriftlig kommentar till TT.

Fakta

Tio ordinarie beredskapsflygplatser: Gällivare, Luleå, Umeå, Åre-Östersund, Sundsvall-Timrå, Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter, Visby, Ronneby och Malmö.

Trafikverkets förslag på nya ordinarie beredskapsflygplatser: Jönköping, Karlstad, Kiruna, Linköping-Malmen, Lycksele, Mora, Skavsta, Uppsala-Ärna, Örebro, Trollhättan-Vänersborg, Växjö och Kristianstad.

Källa: Trafikverket