FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Psykologen: Bästa tipsen som fångar kunden

young business partners with credit card looking at laptop in cafe

När allt fler produkter blir till tjänster kommer engagemang och lojalitet bli hårdvaluta, skriver Magasin t:.

– När allt mer av värdet levereras av tjänster gäller det att förstå användarnas beteende: Vilket behov har de och hur ska tekniken utformas för att påverka beteendet? I slutändan handlar det om beteendeförändringar och de företag som får beteendeförändringen att hända får en konkurrensfördel, säger Niklas Laninge, expert på beteendepsykologi till tidningen.

För företagen kommer ”customer success” att ta allt större plats och det är den som förstår kunden bäst som vinner, menar han.

– Lojalitet handlar inte om nöjd kundindex eller net promoter score. Lojalitet är vare sig en känsla eller en attityd man har till en tjänst eller ett varumärke – det är specifika beteenden som man utför genom tjänsten.

Magasin t: Nudging: Därför vinner den som förstår kunden bäst