FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Nya generationen i familjeföretagen redo axla klimatansvar

För den nya generationen företagare, som nu tar över Sveriges familjeföretag, är klimatet en central fråga, visar en rapport.

Enligt rapporten från PwC finns skillnader mellan den äldre generationen familjeföretagare och den yngre generationen. Synen på tillväxt är gemensam, men synen på hållbarhet skiljer sig åt.

65 procent av den yngre generationen uppger att tillväxt har högsta prioritet och 71 procent att företaget som de driver har en skyldighet att motverka klimatförändringar och dess konsekvenser.

– Här ser vi en tydlig skillnad. För medan båda generationerna är fokuserade på tillväxt, så är det bara runt hälften av den nuvarande generationen som ser ett ansvar inom klimatområdet. Vi ser också en klar skillnad i synen på hur den egna verksamheten kan bidra till samhället i stort. 76 procent av efterträdarna ser samhällsaspekterna som viktiga, men bara drygt hälften av dem som styr företaget idag, säger Oscar Warglo, skatterådgivare med fokus på familjeföretag, PWC Sverige, i ett pressmeddelande.

Pressmeddelande: "Båda generationerna förstår det fundamental behovet av tillväxt för att skapa värde”