FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Från stagnation till succé – så blev riskkapitalet räddningen

Asgeir Eiriksson, vd på Home of textile. Bild: Pressbild, Privat

Familjeföretaget hade enligt vd:n bara fem år kvar på marknaden som förändrades snabbare än de mäktade med. Men på bara några har man lyckats vända skutan. ”Vi har lyckats lyfta blicken”, säger vd:n Asgeir Eiriksson till TN.

Asgeir Eiriksson blev 2015 vd på Home of textile då företagen Boel & Jan AB och A.G. Pehrson slogs samman.

– För oss var sammanslagningen helt avgörande. I vårt familjeföretag A.G. Pehrson hade vi nog bara cirka fem år kvar på marknaden då den förändrades fortare än vad vi hade kunnat mäkta med, säger han.

Han berättar att A.G. Pehrson innan sammanslagningen var i en negativ spiral och att det hade varit en för stor utmaning att med egen kraft lyckas paketera om bolaget. Sedan 2011 har investeringsbolaget Chiffonjén ägt delar av Boel & Jan och efter sammanslagningen äger bolaget knappt hälften av Home of Textile.

– Min bedömning är att vi inte kunnat ta fart på marknaden om vi inte gjort den här sammanslagningen. Vi hade länge sett att det fanns ett konsolideringsbehov i delar av vår bransch. Tillsammans med Chiffonjén hittade vi en väg fram som fungerade för alla.

Vi har lyckats lyfta blicken och positionera oss tydligare på marknaden

Boel & Jan AB startades 1987 med försäljning av modetyger, men idag säljer man textilinredning och A.G. Pehrson med varumärket Jakobsdals har sitt ursprung i ett kamgarnsspinneri som grundades 1910. I dag huserar båda varumärkena i företaget Home of Textile, som har 14 anställda och är i full fart med att rekrytera ytterligare fem medarbetare. Kontor och lager ligger i Dalsjöfors, strax utanför Borås.

– Vi har under de senaste åren satsat på långsiktiga investeringar, bland annat i form av ett omfattande varumärkesarbete. Vi har lyckats lyfta blicken och positionera oss tydligare på marknaden. Det är saker som vi inte kunde göra tidigare, då vi satt fast i det operativa. I vår varumärkesresa har vi ytterligare tydliggjort den känsla som kunden får när den inreder sitt hem med produkter från våra två starka varumärken.

– Samarbetet med Chiffonjén handlar för oss lika mycket om att vi får del av nätverkets kompetens, som att vi en gång i tiden fick tillgång till kapital. Det har varit jätteviktigt för att skapa rätt förutsättningar i företaget.

Inredningsmarknaden är en av pandemins vinnande branscher. Restriktioner och hemarbete har lett till en ökad efterfrågan på heminredning. I Home of Textiles sortiment finns bland annat möbler, mattor, kuddar, plädar, gardiner, dukar och tyger på metervara.

– Vi har haft två väldigt fina år under pandemin. Men vi har också haft många utmaningar. Till exempel har alla flöden förändrats. Innan pandemin träffade vi kunder på mässor, vi utvecklade sortimentet på plats i Indien eller Italien, men numera görs allt det på distans. Det har skapat positiv utveckling vad gäller vår digitaliseringsresa.

Med extern kompetens får vi andra infallsvinklar

Han menar att under de senaste åren har delar av textilbranschen utvecklats negativt, medan andra delar har utvecklats positivt.

– Vi har haft kunder som drabbats hårt av ”butiksdöden”, det handlar framför allt om tygaffärer som tvingats stänga ned. Därför har vi valt att tydligare positionera våra varumärken till inredningsbranschen. Under de senaste åren har butikernas flöden förändrats och e-handeln har brutit ny mark. Det handlar alltså om ändrade beteenden hos slutkonsumenterna och för att kunna möta de nya utmaningarna så har vi valt att ändra i vår affärsmodell.

I dagsläget består styrelsen av externa ledamöter med och utan koppling till Chiffonjén. Enligt Asgeir Eiriksson har det varit avgörande för Home of Textile att ha extern kompetens i styrelsen.

– Hade vår styrelse bara bestått av medarbetare hade det varit svårt att lyfta blicken. Med extern kompetens får vi också andra infallsvinklar.

– Vi har genom ett långsiktigt arbete som har initierats av styrelsen gjort en analys kring var vi ska befinna oss 2024. Efter det behövde vi i bolaget ställa oss frågorna: Hur gör vi det? Hur når vi våra mål? Hur förflyttar vi oss till den lönsamma delen av marknaden? Jag är oerhört glad att vi befinner oss i den här typen av ägarstruktur där vi får ta del av resurser i form av kompetens.

Ove Långström är styrelseledamot i investeringsbolaget Chiffonjén som gör långsiktiga investeringar som minoritetsdelägare i tillväxtföretag.

– Vi är inte riskkapitalister i den traditionella bemärkelsen. Vi är ett aktieägarnätverk med lång erfarenhet av företagande och vi arbetar aktivt tillsammans med drivna entreprenörer i de företag vi investerat i.

– För oss är det avgörande att entreprenören är driven och att vi kan tillföra kompetens som leder utvecklingen vidare. I Home of Textile har vi lyckats skapa ett bolag som visar på en väldigt stark utveckling och som är väl positionerad på marknaden.

Det är ett gyllene tillfälle

Asgeir Eiriksson menar att mogna bolag som står inför generationsskifte borde se över om man kan ta hjälp av extern kompetens.

– Jag förstår faktiskt inte familjeföretag som gör ett generationsskifte utan att kolla med ett investmentföretag. Det är ett gyllene tillfälle för att stöpa om verksamheten.

Dessutom finns det idag flera typer av investeringsbolag, menar han.

– Det är inte bara de företag som går in med mycket kapital och vill se en börsresa framför sig. Det finns investeringsbolag som arbetar aktivt tillsammans med drivna entreprenörer i företagen.