SVERIGES ENTREPRENÖRER

Entreprenörernas hållbarhetsidé: Vin på burk

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Pontus Lindqvist och Philip Marthinsen har startat företaget Djuce som tappar vin från kända vinproducenter - på burk. ”Bra vin på burk är den enda hållbara vägen framåt”, säger Pontus Lindqvist till DN.

Systembolagets nya hållbarhetsmärkning innebär att om en dryck ska klass som ett hållbart val ska den vara, miljöcertifierad, ha fått godkänt i Systembolagets egen analys av arbetsvillkor och förpackas hållbart. Det öppnar upp för vin på klimatsmarta burkar, enligt de två entreprenörerna, som har ambassadörer i Frankrike, Tyskland och Österrike.

Till DN säger Philip Marthinsen att många har koll på hur klimatpåverkan ser ut när det gäller processen kring vinodling.

– Men detta står för mindre än 50 procent av vinets klimatpåverkan. När det kommer till den andra halvan, förpackningen och distributionen, finns det fortfarande ett gammalt arv där de flesta av oss ser glas som något organiskt och bra, medan aluminium ses som dåligt och smutsigt, säger han till tidningen.

DN: Hållbarhetssatsning uppsving för kvalitetsvin på burk