DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Ökad matförsäljning till midsommar

Sill, potatis, rädisor och jordgubbar. Vi spås öka vår matkonsumtion till midsommar med 14 procent. Arkivbild. Bild: Christine Olsson/TT

Ekonomi (TT)

Svensk Handels prognos visar att matförsäljningen under midsommarveckan ökar med 14 procent, motsvarande 900 miljoner kronor.

Midsommarveckan ett av årets bästa försäljningstillfällen för många dagligvaruhandlare.

"Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt" säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Såväl inhemsk som utländsk turism är viktiga inkomstkällor för många handlare under sommarmånaderna. Föregående års trend att semestra inom Sverige ser ut att förstärkas, då ännu fler planerar att semestra i Sverige i år jämfört med i fjol. Avskaffade inreserestriktioner för turister från Danmark, Norge och Finland gör även att den utländska turismen förväntas öka något.

"Att inreserestriktionerna nu lättats är efterlängtat, inte minst för gränshandeln som lidit oerhört under pandemin. Däremot lär vi få vänta ytterligare på en ökning av besökare från övriga Europa" säger Johan Davidson.