DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Framtidstron inom handeln på väg upp

Handelns tro på framtiden är sakta på väg uppåt. Arkivbild. Bild: Amir Nabizadeh/TT

Ekonomi (TT)

Framtidstron inom sällanköpsvaruhandeln, det vill säga all detaljhandel utöver maten, stiger för andra månaden i rad i april månads Handelsbarometer.

Efter mer än ett års tid av sviktande tro på framtida försäljning stiger Framtidsindikatorn med 8,9 enheter till index 95,5, men ligger fortfarande under den neutrala nivån som är 100.

E-handeln, som gått starkt under pandemin, visar också en ökad framtidstro. Ökningen i april är 3,3 enheter och index landar på 117,2.

"E-handelns framtidsoptimism ser ut att stabilisera sig på en hög nivå och det finns en betydligt starkare framtidstro än i detaljhandeln. Det är tydligt att pandemin har fört med sig förändrade beteendemönster som gjort att allt fler söker sig till e-handeln", säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, enligt ett pressmeddelande.