E-HANDELNS UTVECKLING

Fortsatt kraftig ökning för e-handeln

Under pandemin 2020 nådde e-handelns tillväxt historiska nivåer – och trenden ser ut att fortsätta. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Ekonomi (TT)

Den svenska e-handeln fortsätter växa kraftigt även i år. Omsättningen ökade med 53 procent under första kvartalet 2021, jämfört med samma kvartal i fjol, visar Postnords rapport E-barometern.

Under pandemin 2020 nådde tillväxten historiska nivåer och i likhet med i fjol är det försäljningen av dagligvaror som ökade mest, med 128 procent. Flest handlade produkter kopplade till skönhet och hälsa, inklusive apoteksvaror, följt av kläder och skor.

Därefter var det möbler och heminredning som växte mest, med 81 procent respektive 65 procent.

Fler svenskar, totalt 48 procent, handlade från utlandet och de mest populära länderna var Tyskland, Kina, Storbritannien och USA.