KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Bränslepriset skenar – så kan reduktionsplikten tas bort helt

Bild: Jonas Ekströmer/TT

Reduktionsplikten driver upp svenska bränslepriser. Men reduktionsplikten behövs egentligen inte om klimatmålen kan förskjutas med några år, skriver SvD Näringsliv.

Den svenska reduktionsplikten tvingar oljebolagen att blanda i mer biobränsle i fossila bränslen. På senare tid har biobränslepriserna skenat på grund av kombinationen av stigande råoljepriser och ökade importkostnader för råvaror som behövs för att göra biodrivmedel. Det har vållat stora protester bland åkerier och jordbrukare.

Och värre blir det. Framöver kan vi räkna med fler prishöjningar om Sverige ska klara målet att till 2030 minska utsläppen av växthusgaser från trafiken med 70 procent jämfört med 2010.

Men beräkningar från Trafikverket visar att om klimatmålet skjuts fram med fem år, kommer dagens reduktionsplikt att vara tillräckligt. Vi ligger redan bra till sett till den ökad infasningen av elektrifierade fordon, menar Jonas Eliasson, trafikforskare och måldirektör på myndigheten.

Naturvårdsverket är inne på samma spår.

– Vi ser att elektrifieringen av bilarna ökar mer än vi tidigare räknat med. Det gör det lättare att nå målet på ett kostnadseffektivt sätt, säger Sara Almqvist, klimatanalytiker på Naturvårdsverket.

Biodrivmedel ska dessutom ses som en tillfällig lösning eftersom de ger lika mycket utsläpp av kväveoxider som fossilt bränsle.

SvD Näringsliv: Reduktionsplikt kan tas bort – om mål skjuts upp