DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Dyrtiderna tar ingen paus

På ett år har matpriserna ökat med över 15 procent, enligt Matpriskollen. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Matpriserna fortsatte att stiga under november. Jämfört med månaden före var prisuppgången 0,7 procent och på ett år har priserna på maten ökat 15,1 procent.

– Det ser inte ut att avta. Jag trodde det under oktober, men det är inte så, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, som jämför priser på drygt 40 000 varor varje månad.

Förra månaden märktes några små ljusglimtar. Några få varor blev lite, lite billigare under oktober och så blev det också under november, enligt Ulf Mazur, även om det inte går att dra några slutsatser utifrån det för framtiden.

För dagligvaror totalt, som alltså innefattar sådant som inte är mat men som vi köper i dagligvaruhandeln, är prisökningen något lägre, 12,7 procent under 12 månader.

– Det är både kedjornas egna varumärken och de andra som går upp.

Fisk och skaldjur

Exempelvis mejeriprodukter har stigit i pris gång på gång, i november med 0,9 procent, och på ett år cirka 21 procent.

– Det bara fortsätter att rulla på.

Producenterna har stora kostnadsökningar, och ännu har det inte lättat för dem, konstaterar han.

Under november är det annars framför allt fisk och skaldjur som ökat mycket, 1,2 procent under månaden. På ett år är prisökningen cirka 17 procent.

Även osten har blivit rejält mycket dyrare, 1,1 procent under månaden, och på ett 24 procent. Enligt Matpriskollen höjde Arla sina priser under oktober, och nu har de andra mejeriproducenterna följt efter.

Toapapper kostar mer

Men det är alltså inte bara maten som kostar mer. Kategorin toa- och hushållspapper har blivit rejält mycket dyrare under november. Prisökningen är 7 procent, under hela 2022 har pappret ökat 37 procent.

Under tisdagen kom Konjunkturinstitutet med sin rapport om företagens prissättning under inflationen. Där konstaterade myndigheten att det inte finns några indikatorer på att företagen "passat på" att höja sina priser mer än nödvändigt.

– Jag tror inte att någon leverantör skulle våga dra på för mycket. Butikerna är också pressade av konkurrens, säger Ulf Mazur.

Johanna Cederblad/TT

Dyrare ark. Arkivbild. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Fakta

Prisökningen på matrelaterade varor under november var 0,7 procent. Matpriskollens undersökning avser drygt 42 000 artiklar.

För ett helt år är nu prisökningen 15,1 procent på mat.

För dagligvaror, som är en vidare kategori än mat, är prisökningen 0,6 procent under november. För ett helt år var den 12,7 procent.

Under det senaste året har ost ökat 24 procent, mejeri drygt 21 procent och fisk och skaldjur 17 procent.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen