ELKRISEN

Ny kampanj ska få svenskarna att snåla med elen

Från kampanjen för att spara el från Energimyndigheten. Bild: Energimyndigheten/TT

Ekonomi (TT)

På bussar, i tv och radio liksom sociala medier. Överallt lanserar nu Energimyndigheten sin kampanj för att få svenska hushåll att spara el.

Under krigstiden hette det "En svensk tiger". Senast var det "håll i, håll ut" i Folkhälsomyndighetens regi i samband med coronapandemin.

Nu är det dags igen.

Under ett par veckors tid kommer svenskar att få se och läsa informationsmaterialet från Energimyndigheten i allt från kollektivtrafiken till radio- och tv-sändningar, liksom på olika former av sociala medier-kanaler.

– Ambitionen är att nå ut brett, i första hand till hushållen. Vi vänder oss i mindre utsträckning till näringslivet även om de här råden och tipsen är tillämpbara även i exempelvis kontorsmiljö, säger Gustav Ebenå, avdelningschef vid Energimyndigheten.

Värmen ska sänkas

Under paroller som "Sänk värmen inomhus. Nu hjälps vi åt att spara el", eller "Tänk efter vad du använder el till. Varje sparad kilowattimme gör skillnad", ska de svenska hushållen hjälpas åt att minska energiförbrukningen och därmed undvika en annalkande elkris.

– Vår paroll är att varje kilowattimme räknas. Det vi vill bidra till är att varje bidrag spelar roll och summan av många bäckar små blir en väsentlig påverkan, säger Gustav Ebenå.

Kampanjen kommer efter förra veckans krispaket från EU-håll där man enats om att elförbrukningen ska sänkas i alla länder med fem procent under de mest kritiska perioderna under dygnet.

Sverige är dock långtifrån först att införa en kampanj för att få medborgare att spara el. I Finland lanserades nyligen "Snäppet svalare" där man vill att finländare ska dra ned på tiden i bastun. I Spanien har man uppmanat till att dra ned på luftkonditioneringen och i Frankrike har ett konkret beslut varit att stänga simhallar.

Beroende på hur situationen – och vintern – utvecklar sig utesluter dock inte Energimyndigheten att tonen kan behöva skärpas.

– Det kan vara så att det blir läge att höja tonläget och gå hårdare fram och vara mer brysk med budskapet. Med lite tur räcker dock detta väldigt långt.

Slippa avbrott

Förhoppningen är att kampanjen ska leda till i alla fall några procents mindre förbrukning, precis det som behövs för att planerade elavbrott inte ska behöva bli en verklighet i vinter.

– Räcker det här för att vi ska hitta de 5–10 procents förbrukning som gör att vi inte behöver göra planerade avbrott så är det väldigt bra, säger Gustav Ebenå.

TT: Svenskar som är rädda för elavbrott i vinter, hur oroliga ska de vara?

– Behöver man göra en en manuell frånkoppling så handlar det om någon enstaka timme i något enstaka elområde. Risken att fastna i ett oplanerat elavbrott är större än att få uppleva något sådant.

Tobias Österberg/TT