RÄNTAN OCH INFLATIONEN

Undersökning: Så drabbar inflationen julborden

Bild: Johan Nilsson/TT

Två av fem är priskänsliga när de planerar julbord, visar Livsmedelsföretagens julundersökning. Det är ett trendbrott som beror på höjda räntor, stigande matpriser och kostnadsinflationen.

– Kostnaderna för att producera livsmedel har ökat extremt mycket sedan våren 2021. I somras började matpriserna stiga på ett märkbart sätt för de flesta konsumenter och av allt att döma kommer de fortsätta uppåt. Julen är oerhört viktig för producenterna och att många konsumenter nu ser sig tvingade att spara in på julbordet är ett hårt slag för alla svenska livsmedelsföretag som kämpar för att hålla näsan ovanför ytan, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Tidigare år har kravet på att maten ska vara svenskproducerat dominerat, men med kostnadsökningarna kommer nu alltså ett trendbrott. Samtidigt visar undersökningen att viss mat kommer att få stryka på foten, som lutfisk, ål och sylta. Men charkprodukterna vill svenskarna ha kvar på bordet.

– Jag vet att många konsumenter har det tufft ekonomiskt, men jag hoppas att de ändå är villiga att betala några kronor extra för den höga kvalitet som svenska kött- och charkprodukter håller och alla de goda värden som man får på köpet. Svenska producenter av kött och chark arbetar hårdare än någon annan med kvalitet, djurvälfärd och hållbarhetsfrågor, säger Björn Hellman.

Pressmeddelande: Inflationen slår hårt mot julbordet: 3 av 5 skär ner på julmaten