FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Ukrainakrisen kan få stora följder för flyget

SAS planerar i nuläget att flyga som vanligt mellan Oslo och Kiev i veckan. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Ekonomi (TT)

Ett förvärrat läge och ett eventuellt krig i Ukraina kan få stora konsekvenser för den kommersiella flygtrafiken. Bland annat kan biljettpriserna påverkas, enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

– Ukraina är ju stort och omvägarna blir ansenliga, säger han till TT.

Flygbolaget SAS flyger just nu som vanligt till Ukraina trots det spända säkerhetsläget. Tisdagens flight från Oslo till den ukrainska huvudstaden Kiev är planerad att gå.

– Vi avvaktar och följer situationen noga. Om det är så att det faktiskt går att flyga vill vi ge dem som vill komma därifrån en möjlighet att göra det. Därför vill vi inte ställa in för tidigt. Men om det finns några som helst tveksamheter är det klart att vi kommer att fatta andra beslut, säger kommunikationsdirektör Karin Nyman till TT.

SAS flyger från Oslo till Kiev varje vecka. Däremot har flygbolaget inga andra flighter som berörs direkt av Ukrainakrisen.

– Man planerar förbi och har gjort det länge, säger Nyman.

Charterplan dirigerades om

Ukraina fortsätter att hålla luftrummet öppet för internationell trafik. Men nederländska KLM har, som första stora flygbolag, beslutat att avbryta flygningarna till landet, i ljuset av det allt mer överhängande hotet om en rysk storinvasion.

Ett charterplan från det ukrainska bolaget Sky Up dirigerades på söndagen om till Moldavien på väg från Madeira till Kiev. Detta sedan dess irländska leasingföretag bestämt sig för att förbjuda flygningar i ukrainskt luftrum.

Enligt ett pressmeddelande från Sky Up har några av världens största försäkringsbolag meddelat att försäkringarna från och med måndag inte gäller i ukrainskt luftrum.

– Då är det klassat som krigszon och då är det speciella regler, antingen gäller försäkringen inte eller så är det ett antal undantag, säger Hans Kjäll.

– Det är vanligt när det gäller krigszoner. Enligt internationella regler ska man inte överflyga en krigszon med civila flygplan.

Trafikstockning runtom

Ukrainskt luftrum är normalt sett vältrafikerat. Om fler bolag slutar flyga i regionen kommer det leda till trafikstockning runtom, enligt Hans Kjäll.

– Det blir det definitivt. Ukraina är ju stort och omvägarna blir ansenliga. Det kanske kommer påverka biljettpriset för att man får större bränslekostnader och liknande. Belastningen på flygplatser som angränsar till Ukraina kommer också att öka.

Joakim Magnå/TT