SVENSKA INNOVATIONSKLIMATET

Studie: Företag växer av att omfamna sina misslyckanden

Företag gillar att lyfta framgångar. Men att odla en stark positivitetskultur kan hindra innovation, visar forskning, skriver Magasin t:.

Om ett företags satsning inte blev som det var skapar mer lärdomar. Faktum är att misslyckanden har lett till några av historiens största landvinningar, konstaterar Andreas Werr och Jonas Dahl på institutionen för företagande och ledning vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Innovation kräver steg i oprövad terräng, då är både misstag och misslyckanden oundvikliga. Men det gäller att skapa förutsättningar för att lära av dem, säger Andreas Werr, professor och institutionschef.

En viktig förutsättning är att skapa arenor för att uppmuntra kommunikation, som exempelvis "veckans hit och shit" på team-möten. Eller heldagar med temat "failure day".

– Vi har pratat om det ganska länge, men underskattat vikten av att våga prata och dela erfarenheter. Det kan aldrig uppstå något lärande om vi inte kommunicerar, säger doktoranden Jonas Dahl.

Det är också viktigt att tvätta bort stigmat att misslyckas och vara orolig för att ses som inkompetent, slarvig eller dum. Därför krävs det tillit och en tillåtande företagskultur.

Magasinet t: Så skapar du en miss­lyck­ande­kultur – och lyckas