FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Studie: Företag räknar med digital säljskjuts

Bild: Pressbild

65 procent av B2B-företagen satsar på att göra affärer genom digitala kanaler, visar en ny studie, skriver Ehandel.se.

Undersökningen från it-företaget Litium visar att 34 procent av företagen idag erbjuder digital handel direkt från en egen e-handelslösning, andra använder sig av både det och externa lösningar, till exempel direktintegration till sina kunders inköpsportaler. 27 procent av de företag som inte säljer digitalt planerar att erbjuda e-handel inom några år.

Dessutom kommer satsningarna att ge en boost till försäljningen, skriver E-handel.se.

– Tre fjärdedelar, 74 procent, av skandinaviska B2B-företag som säljer digitalt idag ser ökad försäljning framåt. Det är tydlig signal till de som ännu inte har en plan för sin digitala affär att det hög tid att komma igång. Merparten av alla företag driver idag trafik till sin sajt men det räcker inte att stanna där – det gäller att även ta hand om trafiken och konvertera den till affärer, säger Malin Bodolla, CMO på Litium, till E-handel.se

Litium har denna gång koncentrerat sig på att analysera e-handel mellan företag, alltså inte e-handelsföretag som sysslar med försäljning till konsument.