FRAMTIDENS TRANSPORTER

Storsatsning på sjötrafik i Mälaren

Sjöfartsverket muddrar farlederna till Mälarhamnarna Västerås och Köping för att öka lastkapaciteten. Större fartyg leder till mindre miljöpåverkan. Pressbild. Bild: Max Bjurström/Sjöfartsverket

Sjöfart (TT)

Den 1 augusti inleds arbetet med att muddra farlederna in till Västerås och Köping. Syftet är att öka lastkapaciteten och sjösäkerheten längs farlederna.

Sjöfartsverkets muddringsprojektet, som går under namnet Mälarfarlederna, är en del i regeringens klimatpolitiska mål om att främja överflyttningen av godstransporter från land till sjö.

"Genom att muddra farlederna gör vi det möjligt för fler och större fartyg att nå fram till hamnarna i både Västerås och Köping. De båda städerna utgör en geografiskt viktig placering i det att man via hamnarna når ut till hälften av svenska folket och en tredjedel av svensk konsumtion inom en 15 mils radie", säger Joel Smith, infrastrukturdirektör vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Projektet beräknas kosta cirka 175 miljoner kronor och är ett delat ansvar mellan staten och kommunerna. Hamnområdena i Västerås och Köping muddras i kommunal regi och Sjöfartsverket, i rollen som statlig aktör, genomför muddringarna längs med de allmänna farlederna.

Sammanlagt kommer cirka 1 miljon kubikmeter muddermassor att omhändertas, massor som sedan återtippas i så kallade dumpningsområden. Utav den totala mängden kommer cirka 35 000 kubikmeter förorenade muddermassor hanteras på land. De blandas med slagg och cement vilket bidrar till att minimera miljöpåverkan.

Projektet beräknas vara klart under 2024.