DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Så slår varubristen mot ekonomin

Nu har transporterna blivit den trånga sektorn, trots jättefartyg. Arkivbild. Bild: Andrew Vaughan

Ekonomi (TT)

Företagen slåss om knappa resurser. Brist på komponenter och ont om råvaror, men också otillräckligt med transporter och arbetskraft.

Allt har sin bakgrund i pandemin, men logiken ser lite olika ut.

De små datachipen har blivit den nya hårdvalutan för industrier av alla de möjliga slag. Nästan allt med elektronik i sig behöver halvledare, och det har väl undgått få att det nu råder skriande brist på halvledarkomponenter. Volvo, Scania och många andra stora fordonstillverkare världen över har nu tvingats stoppa produktionen.

– Bristen på halvledare är av strukturell karaktär, säger Mats Kinnwall, chefsekonom på branschorganisationen Teknikföretagen.

Först stannade industrier världen över när smittan slog till. Men så började det lätta när vaccinet rullades ut världen över. I kölvattnet på pandemin så studsade efterfrågan kraftigt upp igen, och det blev en väldig skjuts, inte minst i fordonsindustrin som använder stora mängder halvledare.

– Samtidigt har vi under under pandemin behövt uppdatera våra it-utrustningar och telefoner för distansarbete. Det har gjort att det blivit så stark efterfrågan, säger Mats Kinnwall.

Bristen på containrar och transportmöjligheter ställer också till det för världshandeln.

– Det följer en annan logik än halvledarbristen. Merparten av godset lastas på containrar och går med sjötransporter, förklarar Mats Kinnwall.

Kruxet är bara att containrarna ofta befinner sig på fel ställe. När massor av gods ska ut från Kina och andra länder som producerar mycket varor så finns inga lediga att lasta i. De befinner sig till sjöss och har lång väg tillbaka, och kvar blir då godset på land i producentländerna.

– Ytterligare en faktor är att Kinas största hamn stängde i juni på grund av smittoutbrott, och det hände igen i augusti, säger Mats Kinnwall.

Fraktpriserna har gått upp rejält det senaste året.

När det gäller varor som behöver anlända en viss tid, som julklappar, så kan det bli kärvt för vissa prylar, konstaterar Jens Magnusson, chefsekonom på SEB.

– Det finns helt enkelt inte plats för att skeppa över allt.

Kanske kan man undra hur det blir med säsongsvaror, som vinter- och sommarprylar. Kommer vi få sommarkjolen till jul och vinterskorna till midsommar? Men Jens Magnusson är inte så bekymrad, han tycker att industrin har visat en förbluffande förmåga till omställning och anpassning.

– De globala värdekedjorna upprättas väldigt fort.

Det är massor av olika sorters insatsvaror som det råder brist på nu, till följd av både den starka efterfrågan och bristen på transporter.

Mats Kinnwall berättar att det råder brist på plast till exempelvis bilindustrin, och brist på lim och gummi, bland annat.

Ofta är det små men viktiga komponenter och varor som fastnar, eller som inte kan produceras i tillräcklig mängd när efterfrågan har rusat så snabbt.

Men bristen riskerar att sprida sig, förklarar Mats Kinnwall. Snart kan fordonskomponentklustret i Småland drabbas.

– De får också stopp i sina maskiner när det inte finns någon efterfrågan på grund av andra brister, säger han.

– Företagen lade ned en del produktion under pandemin, och har inte nyinvesterat. Det har också gjort att det råder brist på utbud när efterfrågan nu ökar, säger Jörgen Kennemar, ekonom på Swedbank.

Många producenter har helt enkelt överraskats av den snabba uppgången, förklarar han och tillägger att också metallpriserna har skjutit i höjden under pandemin.

– Aluminium, nickel, koppar, zink och järnmalm har gått upp. Det pressar upp kostnadsbilden för många industrier.

Men det får också råvaruproducenterna att vilja producera mer när priserna är så höga, vilket kan göra att lager byggs upp. Det kan leda till att prisbilden så småningom jämnas ut, tror han.

– Vi får hoppas att bristen mildras.

De höjda råvarupriserna får industrierna att vilja höja sina priser, och det kan leda till högre inflation.

Jörgen Kennemar tror nu att producenter behöver se över sina leverantörskedjor, kanske genom att anlita fler, så att inte det blir så sårbart om en skulle drabbas.

Altaner, friggebodar, staket och annat hemmafix har fullkomligt exploderat under pandemin, då vi inte har haft så mycket annat för oss än att pyssla hemma. Det har lett till att trävarupriserna rusat, och på många håll, både här och i andra länder, har det uppstått brist på trävaror.

Priserna på allt som kommer från skogen har skjutit i höjden som snabbvuxna granar, men nu ser skogsrallyt ut att ta slut. I USA har priserna rasat då vaccinet börjar rullas ut – folk har fått roligare saker för sig än att spika på sina hemmabyggen. Nu tros prisfallet nå hit och Danske bank spår att priserna i Sverige går ned rejält i oktober.

Trots en hög arbetslöshet så råder en skriande brist på arbetskraft. Stockholms handelskammare rapporterar om lika stor brist på kvalificerad arbetskraft, som ekonomer, jurister och it-personal, som innan pandemin 2018.

Mellan första och andra kvartalet i år ökade antalet vakanser i Sverige med 56 procent, till 36 370. Sett ett år tillbaka är ökningen till 95 procent, enligt Stockholms handelskammare.

Johanna Cederblad/TT

Fakta

I Inköpschefsindex från slutet av augusti, som presenteras av Swedbank och Silf, uppger i stort sett samtliga företag som ingår att leveranstiderna från deras leverantörer blivit längre. Dessutom uppger sju av tio företag att råvaru- och insatsvarupriser stiger. Det gör att de ser ett ökat behov av att höja priserna.

Källa: Swedbank och Silf