SVERIGES ENTREPRENÖRER

Så gick startupen från ignorerade till succé

Bild: Alexandra Bengtsson/SvD/TT

Under pandemin svarade ingen på deras mail, nu måste hudvårdsstartupen Bigelius Skincare pausa vissa marknader för att de har så mycket att göra, skriver Ehandel.

Vd:n och grundaren Henrik Bigelius kom på idén till företaget när han bodde i Kina och fick hudproblem på grund av förorenad luft. Pandemin innebar en tuff tid, men förra året omsatte företaget två miljoner och prognoserna för 2022 och 2023 ser ljusa ut: fem respektive femton miljoner kronor.

– Från att ingen svarade på våra mail under pandemin, har vi nu för mycket att göra och därmed behövt sätta vissa länder på paus. Det är fantastiskt roligt och jag tror att det beror på en kombination av att det återigen finns ett intresse av nya nischmärken hos inköpare samt kännedomen om de skadliga effekter som luftföroreningar har på huden, säger han till Ehandel.

Ehandel: De gick från ignorerade till braksuccé - ”Har för mycket att göra nu”