VALET 2022

Riksdagsvalet uppsving för medieinvesteringar

Bild: Henrik Montgomery/TT

”Trots hög inflation, ekonomisk oro och en förväntad lågkonjunktur fortsätter medieinvesteringarna att gå starkt”, säger Benjamin Holmfred, Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Även om medieinvesteringarna backade något under augusti, ökade flera mediekategorier, visar Mediebyråbarometern. Bland annat går utomhus- och trafikreklam, fackpress, dagspress, online video, radio och bio starkt.

– Augusti 2022 är den tredje starkaste augustimånaden i Mediebyråbarometerns historia. Medieinvesteringarna i augusti är starkt kopplade till valet. Typiska valmedier ökar, såsom dagspress och utomhus/trafikreklam gör all-time-high för en augustimånad med en uppgång om 64 procent. Kategorin går just nu urstarkt och har hittills i år ökat med nästan 65 procent, och orderingången under andra halvåret är hög. säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Pressmeddelande: Så påverkar riksdagsvalet medieinvesteringarna