DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Pixie vill vara en plantskola för branschen

Bild: Lars Pehrson / SvD / TT

Stockholmsrestaurangen Pixie vill revolutionera branschen och hjälpa ungdomar in i arbetslivet. ”Vi har rekryterat på attityd framför erfarenhet”, säger varumärkes- och verksamhetschefen Vitali Lieberman till Besöksliv.

Pixie, som är en del av Stureplansgruppen, öppnade förra veckan ovanför centralstationen på Klarabergsviadukten i Stockholm. Med en lekfullt färgad interiör och en meny bestående av hantverkspizzor, pastarätter och sallader, vill man att attrahera en ung målgrupp som väjer restaurang lika mycket för inredningen och musiken som för maten.

Köks- och serveringspersonalen är alla mellan 19 och 20 år och har genomgått två veckors intensivutbildning för att lära sig utföra alla sysslor på restaurangen.

En av dem är 20-åriga Stella Leideman.

– Det här är helt nytt för mig, jag har gått utanför min comfort zone precis som ungdomarna gör. Tanken är ju att revolutionera branschen och få in ungdomar i jobb på ett nytt sätt.

Besöksliv: Pixie vill vara en plantskola för branschen