E-HANDELNS UTVECKLING

Ökande exportmöjligheter för e-handeln

Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Det finns förutsättningar att öka den svenska e-handelsexporten radikalt då många konsumenter i de största e-handelsmarknaderna säger att de kommer att fortsätta handla lika mycket eller ännu mer online i framtiden, enligt en ny Ipsos-studie som PayPal låtit genomföra.

Studien innefattar 13 av världens största e-handelsmarknader; Australien, Brasilien, Kina, Hongkong, Frankrike, Tyskland, Indien, Japan, Mexiko, Ryssland, Singapore, Storbritannien och USA.

Den visar bland annat att 22 procent av konsumenterna känner sig mer bekväma med att handla från andra länder sedan pandemin bröt ut och 85 procent uppger att de kommer att fortsätta handla lika mycket eller ännu mer på nätet i framtiden.

– Det finns förutsättningar att öka den svenska e-handelsexporten radikalt. Vi svenskar är väldigt öppna för att lära oss hur teknik, kulturer och andra marknader fungerar, på samma gång är förtroendet för våra företag och produkter högt bland konsumenter världen över. Sett till förutsättningarna har vi bara skrapat på ytan till exportmöjligheterna för den digitala handeln, säger Jonas Breding som är chef för norra Europa på PayPal, i ett pressmeddelande.

Rapport: The great pivot in global eCommerce - borderless commerce report 2021