Nytt rekordår väntas för campingen

Hemestertrenden fortsätter och bokningstrycket på landets campingplatser är ännu högre i år jämfört med förra året. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Turism (TT)

Ett rekordår hägrar för landets campingplatser när hemestertrenden fortsätter.

Årets campare kan däremot räkna med en dyrare semester när priserna sticker i väg med inflationen.

– Kostnadssidan är extremt tung i år, säger Anna Barkevall, vd på Böda Sand camping till TT.

Jämfört med förra rekordsommaren ligger bokningsläget 20 procent högre inför detta års högsäsong, enligt campingkoncernen First Camp.

– Det ser väldigt positivt ut och vi slår rekord efter rekord. Under påsken, som är årets första stora campinghelg och även en indikation på hur sommaren kommer att gå, så ökade vi omsättningen med 28 procent jämfört med rekordet 2021, säger Johan Söör, vd på First Camp.

Under det senaste året har koncernen utökat med 14 nya destinationer och nu har bolaget 61 campingdestinationer i Sverige, Norge och Danmark. När First Camp har räknat på omsättningsökningen har hänsyn tagits till ökningen i antalet destinationer, enligt Johan Söör.

Att fler skaffar husbil och husvagn och att även de utländska gästerna börjar återvända är en bidragande del.

– På den svenska marknaden brukar andelen utländska gäster utgöra ungefär 25 procent och det går vi mot nu. De norska gästerna brukar utgöra runt 12 procent och de bokar ännu bättre nu än vad de gjorde innan pandemin, säger Johan Söör.

"All time high"

De campingplatser som TT har pratat med vittnar om samma sak. På Böda Sand camping på Öland ligger bokningsgraden inför sommaren sex procent högre jämfört med förra året.

– Då var det samtidigt ett extremt högt bokningsläge förra året, en all time high, säger Anna Barkevall om Böda Sand.

Förra året var antalet bokningar 50-60 procent högre jämfört med ett normalår, berättade Båstad camping för TT då. I år är ligger bokningsgraden på samma nivå, enligt Isac Uddling som är platschef på Båstad camping.

– Det var en bra säsong. Vi märkte att folk ville hemestra, vara utomhus och köpte husbilar och husvagnar, säger Isac Uddling.

Trots att det verkar bli ytterligare en toppsäsong för landets campingplatser är himlen inte molnfri. Med den skyhöga inflationen blir det dyrare att driva campingplatserna.

– Kostnadssidan är extremt tung i år. Varenda post som el, vatten, säkerhet, papper, och maten har blivit dyrare, säger Anna Barkevall.

Mer stillastående säsong

Att inflationen orsakar en prissmäll för campingplatserna är inte så konstigt när den svenska konsumentprisökningen inte har varit så här hög på över 30 år. Inflationen ligger nu på 6,4 procent, enligt de senaste aprilsiffrorna.

På Böda Sand kommer själva boendekostnaderna inte att påverkas när campingen öppnar för bokningar ett år innan.

– Men för restauranger som behöver färskvaror kommer det att bli en del prisjusteringar så att marknadspriset speglas, säger Anna Barkvall.

På Båstad camping och på First Camps olika destinationer har man också tagit höjd för de ökade matkostnaderna med höjda priser för mat och dryck. På Båstad camping har man även höjt sina priser för elen något.

Trots att fler är sugna på att semestra på hjul verkar det bli en mer stillastående sommarsäsong.

– Vi märker att fler hellre vill ha en säsongsplats. När dieselpriserna gått upp vill camparna stå längre på en plats med bilen och inte besöka lika många campingar i taget, säger Isac Uddling.

Beata Wallsten/TT

Miljoner gästnätter per år, 2019–2021. Bild: Johan Hallnäs

Fakta

Antalet gästnätter på svenska campingplatser uppgick till 15,5 miljoner under förra året – en ökning med 21 procent jämfört med 2020, enligt statistik från Statistiska centralbyrån och Tillväxtverket. De svenska gästnätterna var rekordmånga med 13,8 miljoner och de internationella ökade till 1,7 miljoner jämfört med 580 000 under sommaren 2020.

Camping fortsätter även att vara det populäraste semesterboendet jämfört med övriga boenden som hotell, stugor, vandrarhem och privatuthyrning.

Bland samtliga turistövernattningar utgjorde alternativet camping 44 procent.

Källa: Camping Sverige