DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Nu minskar trycket i bilhallarna

Per Avander, vd för Bilia. Arkivbild. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Ekonomi (TT)

Trycket på bilhallarna minskar nu rejält. Bilia rapporterar 37 procent lägre orderingång under det senaste kvartalet.

Däremot märker bilåterförsäljaren ännu inte av hur privatleasingkunder vill avsluta sina kontrakt i förtid.

Det allt tuffare ekonomiska läget med stigande räntor och inflationstryck har inte gått någon förbi. Inte heller bilbranschen.

Bilåterförsäljaren Bilia ser nu ett tuffare klimat och vidtar därför sparåtgärder.

– Vi har försökt att vara snabba på det och sjösatte ett sparprogram i sommar där vi ser över verksamheten. Det handlar om att skjuta på projekt, ta bort konsulter och passa på anställningar, säger vd:n Per Avander till TT.

Det kan handla om personalminskningar?

– Det kan bli så, sedan kan det göras på olika sätt som att man går i pension, avslutar prov- eller visstidsanställningar.

Minskad vinst

Företaget redovisar nu en minskad vinst liksom omsättning jämfört med samma kvartal 2021 avseende tredje kvartalet.

Både när det gäller verkstadstjänster och bilförsäljning ser man hur efterfrågan har krympt och Per Avander tecknar bilden av en osäkerhet hur marknaden ska utveckla sig framöver.

– Jag har varit med under rätt många kriser som till exempel finanskrisen med Lehman Brothers och it-bubblan. Tidigare har man sett att privatpersoner slutat köpa nya bilar och då säljer man begagnat i stället men det är lite annat läge nu.

Bland konsumenter har privatleasing under senare år blivit extremt populärt där det setts som ett attraktivt alternativ där man inte behövt teckna stora lån för att köpa bil. Läget nu är dock helt annorlunda och den personbil som tidigare kanske kostade 3 000 kronor i månaden att leasa har nu kanske stigit till snarare 4 000 kronor i månaden i takt med räntehöjningarna.

Att konsumenter försöker ta sig ur avtalen på grund av ett tuffare ekonomiskt läge är dock inget Bilia märker av ännu.

– Vi ser inte detta ännu och är lite osäkra hur privatpersoner kommer att agera och om man lämnar väljer att lämna tillbaka och i stället köpa begagnat, säger Per Avander och utvecklar:

– Många har kanske väntat på den här bilen under lång tid och kanske heller inte fått de förhöjda kostnaderna ännu i form av bland annat stigande energiräkningar.

Flera orosmoln

Ytterligare ett orosmoln är fortsatta produktstörningar. Så sent som i går meddelade Volvo Cars att man tvingas till produktionsstopp på grund av halvledarbrist. Enligt Per Avander ligger nu leveranstiderna på nya bilar mellan sex månader till 1 år.

– Vi är jätteödmjuka och det ändras från dag till dag. Vi sitter inte i förarsätet och kan bara förlita sig på den information vi får men vad vi hör just nu så ska vi få den produktion som är tänkt för fjärde kvartalet.

På Stockholmsbörsen tar man dock fasta på de negativa aspekterna för sektorn och Bilia är en av dagens stora förlorare med en nedgång på drygt elva procent medan aktien som helhet för året backat 26 procent – i linje med Stockholmsbörsen i stort.

Tobias Österberg/TT